حراست :
(( امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن که هدف آن ایجاد تردید ، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهم ترین راه های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت ، روحیه بسیجی ، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص ها است . )) امام خامنه ای (حفظه الله)
به نظر شما حراست چگونه جائی است چه اهدافی را دنبال می کند ؟
آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد ؟
آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری نمائید ؟
آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نمائید و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید ؟
سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست می باشد. امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.
حراست در لغت به معنی صیانت ،پاسداری و مراقبت کردن می باشد ،و از لحاظ اداری نهادی است ،که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .
اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی دانشگاه فعال ، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد .
با حراست بیشتر آشنا شوید:
دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی برموارد ذیل خواهد بود:
1- اهتمام و پاسداری از دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
2- ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.
3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم ترین مأمن برای عموم ( مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
4- شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه .
5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
6- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.
7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
9- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلابه ..... و در همه امور
امام علی ( ع ) در زمان انتصاب مالک اشتر به فرمانداری مصر در قسمتی از نامه خود به مالک ، وی را به قرار دادن افرادی مطمئن جهت اطلاع از وضعیت حیطه فرمانداری امر و می فرمایند : « ... وابعث العیون من اهل الصدق و الوفاء ... » تا کسانیکه در صداقت و وفاداری مورد اطمینان هستند به عنوان مشاوری امین ، وی را در حکومت یاری نمایند .
منشور اخلاقی و سازمانی حراست :
1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام .
2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان
3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان .
6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان
9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع .
12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو.
وظایف حراست به طور خلاصه :
1) تعیین صلاحیت .
2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده .
3) ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی .
4) طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه .
5) شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی .
6) پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی .
7) تدوین دستورالعملهای حفاظتی .
8) نظارت و کنترل تردد کارکنان و مترددین به تاسیسات و اماکن .
حراست پشتوانه اي محكم براي سلامت جامعه اداري :
وظيفه اصلي حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني
و بيروني نياز دارد . از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است ،
براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند . ثانياً : با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني ، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .
بنابراين حضور حراست در عرصه فرآيندهاي سازماني ، همواره در جهت دستيابي به دو هدف عمده زير است :
1 – هدف كلان و راهبردي : حفظ و ارتقاي توان حفاظتي و امنيتي سازمان به منظورپيش برد اهداف سازمان .
2 – اهداف عملياتي : همراهي و مساعدت مديران با ارائه مشورت هاي موثر و اطلاع رساني به موقع ، اعمال نظارت ها
و انجام اقدام هاي موثر جهت حفاظت همه جانبه از ايمني و سلامت منابع سازمان .
نقش حراست در پيش گيري از وقوع تخلف ها:
سه نقش اساسي حراست به منظور پيشگيري از وقوع تخلفها در سازمان به شرح زير مي باشد :
اول : نقش هشدار دهنده يا پيشگيري كننده .
دوم : نقش اصلاح كننده يا درمان كننده .
سوم : نقش جداكننده از سيستم .
اين وظيفه خطير حراست از جهاتي شبيه به نهادهاي بهداشتي درماني است چنانچه اين نهاد در ابتدا سعي بر آن دارد
كه ابتدا از هر آلودگي و بيماري پيشگيري نمايد و در مرحله بعد اگر احتمالاً كسي آلوده شد او را درمان نمايد و در نهايت اگر دو روش قبلي موثر واقع نشد او را همچون يك عضو مرده و فاسد شده بدن از سيستم جدا كرده و دور بياندازد ،
چنين نقشي را حراست در سازمان ايفاد مي كند . حراست در هر سازمان با پيش بيني نوع تخلف ها و جرايمي كه ممكن است در آن سازمان به وقوع بپيوندد سعي مي كند به انحاء مختلف ، چشم و گوش كاركنان آن سازمان را به روي دام ها
و كمين هاي سر راه گشوده و آنها را هوشيار و آگاه سازد .
با اين كارها اولاً : جلوي خسارت هاي احتمالي كه مسلّماً هزينه هاي سنگيني براي سيستم در برخواهد داشت، گرفته مي شود .
ثانياً : به اين وسيله جلوي انتشار تخلف ها و انحراف ها در بين كاركنان گرفته مي شود .
جلوگيري از بروز انواع فساد اداري:
مفهوم كلي فساد اداري از ديدگاه سازمان مديريت و برنامه ريزي :
عبارت است از اقدام هاي مأموران دولتي با هدف انتفاع وبهره برداري براي خود و يا اشخاص ديگر و يا در قبال دريافت مال خود و يا اشخاص ديگر كه از راههاي زير انجام مي پذيرد :
- نقض قوانين و مقررات اداري .
- تغيير و تفسير قوانين و مقررات و ضوابط اداري .
- تغيير در قوانين و مقررات اداري .
- خودداري ، كند كاري يا كوتاهي در انجام وظايف قانوني در قبال ارباب رجوع .
- تسهيل و يا تسريع غير عادي در انجام كار براي اشخاص معين در مقايسه با ديگران .
انواع فساد :
الف : فساد خرد و كلان :
فساد كلان ، فسادي است كه توسط مقام هاي مافوق اداري به صورت باندي و با ارقام قابل توجه صورت گرفته و بيشتر
جنبه فساد سياسي يا حاكميتي دارد .
فساد خرد ، فسادي است كه توسط كاركنان جزء صورت مي گيرد .
ب : فساد سازمان يافته و فساد فردي :
در فساد سازمان يافته وجه (رشوه ) مورد نياز و دريافت كننده در سيستم اداري مشخص است و پرداخت وجه ، انجام كار
را تضمين مي كند .
در فساد فردي پايه به چند مأمور دولتي مبالغي پرداخت شود و ضمانتي هم براي اجراي قطعي خواسته رشوه دهنده نيست .
ج : فساد قاعده مند و فساد غالب :
فساد قاعده مند: فسادي است كه احتمال كشف و مجازات در آن كاهش و انگيزه هاي فساد افزايش مي يابد .
فساد غالب : فسادي است كه سراسر دستگاههاي دولتي را فرا گرفته باشد .
ريشه يابي برخي عوامل سازماني در ترويج فساد :
1 - عدم وجود شفافيت و پاسخگويي در فعاليت هاي نظام اداري : هرچه در يك سيستم باز ، عدم شفافيت و پاسخگويي نسبت به ارباب رجوع و كل مجموعه و خصوصاً به سيستم هاي نظارتي بيشتر باشد به همان تناسب فساد اداري افزايش خواهد يافت وبالعكس هرچه ضريب پاسخگويي در يك سيستم بيشتر باشد فساد اداري كمتري درآن سازمان جريان خواهدداشت. البته بايد توجه داشت كه اين مهم درسطوح عالي سازمان ازاهميت بيشتري برخوردارمي باشد و هر چه مديران عالي بيشتر به اين موضوع متعهد وملتزم باشندسطوح مياني واجرايي نسبت به سازمان و ارباب رجوع و حتي مافوق هاي خود پاسخگوتر خواهند بود .
2 – اعطاي اختيارات بيش از حد به مديران :در بعضي از سيستم ها ديده مي شود كه مديري هم مسئول اجرايي امورات در سيستم بوده و هم وظيفه نظارت و بازرسي را برعهده دارد و اين مسأله سبب فقدان شفافيت وعدم پاسخگويي صحيح درآن سازمان شده است .
3 – عدم ثبات در مديريت : وقتي كه مدير جايگاه خود را متزلزل ديد اين مسأله سبب كاهش انگيزه وي نسبت به امور محوله به وي خواهد شد . كاهش انگيزه كاري سبب به وجود آمدن فساد اداري خواهد شد .
4 – عدم وجود امنيت شغلي براي كاركنان .
5 – نارسايي ، پيچيدگي ، تناقض و ابهام در قوانين و مقررات اداري .
6 – عدم وجود نظام شايسته سالاري در عزل و نصب ها : يكي از مهمترين عوامل بروز فساد اداري از لحاظ رفتار سازماني ، نبود فضاي شايسته سالاري در منصب هاي سازماني است .
7 – ناكارآمدي وضعف نظام اداري .
8 – بي كفايتي حرفه اي كاركنان .
9 – باند بازي .
10- عدم وجود نظام هاي صحيح انگيزشي و تشويق و تنبيه در اداره ها .
11- ضعف دانش و تخصص مديران .
پيشنهاد هاي مديريت حراست در جهت كاهش بروز عوامل سازماني ترويج فساد در سيستم :
1 – شفاف سازي قوانين .
2 – استقرار نظامهاي سنجش عملكرد كاركنان .
3 – شايسته سالاري در عزل و نصب ها .
4 – مشاركت دادن كاركنان در اداره امور .
5 – ملزم ساختن واحدها به پاسخگويي .
برخي عوامل فرهنگي و اجتماعي فساد اداري :
1 – ضعف وجدان كاري و انضباط اجتماعي .
2 – رواج مادي گرايي .
3 – قوي بودن پيوندهاي فاميلي و قبيله اي .
4 - سطح پايين اخلاقيات در جامعه .
5 – فقدان فرهنگ پاسخ گويي .
6 – نقص مجموعه نظارت هاي حسابرسي و اطلاعات نامربوط .
راهكارهاي پيشنهادي مديريت حراست براي پيشگيري از عوامل فساد فرهنگي ، اجتماعي :
1 – ترويج فرهنگ اسلامي .
2 – ترويج فرهنگ وظيفه شناسي و وجدان كاري .
3 – آگاه ساختن مردم به قوانين و مقررات و حقوق شهروندي .
4 – افزايش سطح اطلاع رساني به مردم و ارتقاي پاسخ گويي دستگاههاي اجرايي
وظايف مديريت حراست براي رسيدن به اهداف:
_ 1اطلاع رساني به موقع از وضعيت سيستم به مراجع ذي صلاح .
2 - حفاظت از اماكن ، تأسيسات و تجهيزات دانشگاه .
3 – حفاظت از اسناد دانشگاه.
4 – حفاظت از همه ی پرسنل در دانشگاه.
5- حفاظت از I T دانشگاه .
6 – انجام مأموريت هاي محوله .
حراست به عنوان مشاور مديريت : حراست به عنوان چشم مدير در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتي كه به مجموعه دارد مي تواند مشاور خوبي براي مديريت محسوب شود . البته بسيار روشن است كه مسئولين حراست ، زماني مي توانند در اين خصوص موفق باشند كه از علم ، تخصص ،درايت و روشن بيني خوبي برخوردار باشند .
حفاظت از پرسنل: وظيفه نيروي انساني،رسيدن به اهداف سازماني است ولي وظيفه حراستها حفظ سلامت نيروي انساني است.
احقاق حقوق كاركنان : از نظر علم مديريت ، سازماني مي تواند موفق و پويا و پيش رو با شد كه كاركناني با انگيزه و راضي داشته باشد ، زيرا از كارمند و يا كارگر ناراضي ، خلاقيت و ابتكار به وجود نمي آيد . بنابراين مي بايست به منشأ نارضايتي هاي كاركنان توجه نموده ، و چنانچه اين نارضايتي ها ناشي از سوء مديريت مدير مجموعه باشد نسبت به توجيه مديريت و اصلاح روش آن اقدام كند . بديهي است حراست مي تواند از اين طريق ، خدمات قابل توجهي به مديريت ، كاركنان مجموعه و در كل به نظام مفهومي اسلامي ارائه نمايد .
احقاق حقوق ارباب رجوع : يكي از دلايل تأسيس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم مي باشد و از طرف ديگر توجه و دقت در رضايت مندي ارباب رجوع .
شايسته سالاري (كمك به انتصاب افراد شايسته ) : طبق قانون ، انتصاب مسئولين به پست هاي حساس و مسئولين
بخش هاي مختلف اداري ، بايد پس از تعيين صلاحيت حراست دستگاه صورت گيرد .
توصیه های حفاظتی و فرهنگی
دانشجوی گرامی:
امام خمینی (ره) مي فرمايد: دانشگاه کارخانه آدم سازی است. در دانشـگاه بهترین هاي جامعه جوان كشور جمع می شوند و انتظار می رود بهترین آداب ، رسوم و اخلاق در آن رایج گشته تا انسان هايی وارسته، مدیر و مدبر تربیت گردند. خوابگاه های دانشجویی و دانشگاه، خانه دوم دانشجویان محسوب می شود . در این خانه باید همدلی، صفا، صمیمیت، یاری به یکدیگر جاري باشد و از همه مهمتر، امنیت جایگاه بسيار مهمی داشته باشد. چرا كه کسـب علم و دانش بدون وجود امنيت عملی نیست. لذا بر ماست برای رسیدن به چنین محیط پویا و با نشاطي تلاش کنیم.
آرزوی ما این است که در دوران تحصیل در دانشگاه برای شما هیچ مشکلی رخ ندهد، اما همان طور که می دانید بسیاری از شکست ها و ناکامی ها به عدم رعایت نکته هایی کوچک برمی گردد. آنچه در ادامه پیش روی شماست بخش کوچکی از شناختی است که بایستی در راه کسب آن تلاش نمایید.
حراست دانشگاه به عنوان مشاور و حافظ امنیت شما در ابعاد مختلف، برای اینکه این مسیر را باسلامت و موفقیت طی نمایید نکاتی را من باب تذکر یادآوری می کند:
1. مهمترين انتخاب شما در دانشگاه، انتخاب دوست و هم اتاقي است زيرا هم اتاقي ها بيشتر ساعات شبانه روز را با هم زندگي كرده و در كنار هم هستند و اغلب افرادي كه در ترم اول هم اتاقي مناسبي پيدا كنند در ترم هاي بعدي از هم جدا نمي شوند. تجربه نشان داده كه دوستان خوب باعث رشد معنوي و درسي همديگر شده ؛ دوست بد، زندگي خيلي از دانشجويان را به تباهي و نابودي كشانده است به طور مثال ورود در مسائلي چون اعتياد و يا معضلات اخلاقي كه موجب افت تحصيلي و حتي اخراج دانشجو از دانشگاه نيز گرديده است. پس تا دير نشده اگر دوستان تان را انتخاب كرده ايد تجديد نظر نماييد و اگر قصد انتخاب دوست داريد دقت خاص داشته باشيد. چرا كه افراد مغرض از ایجاد این دوستی ها به دنبال مقاصدي شوم هستند.
2. بزرگترین خطری که امروز جوانان این مرز و بوم را تهدید می کند دام رهایی ناپذیر اعتیاد به انواع مـواد مخـدر و مواد روان گردان است. انـتظار می رود شما عزیزان در این موارد اطلاعات خود را بیشتر نموده تا خدای ناکرده در این دام خانمان سوز گرفتار نشوید و به عنوان یک دانشگاهی،دیگران را نيز نسبت به عواقب شوم آن آگاه نمایید. خوابگاههاي دانشجويي بايد در شأن دانشجو و دور از مسائل غير اخلاقي باشد كه اين موضوع براي اكثر دانشجويان فهيم روشن است اما در عين حال تذكر داده مي شود: در صورت عدم رعايت قوانين دانشگاه در خوابگاه، خصوصاً دامن زدن به معضلاتي چون استفاده از انواع مواد مخدر و روان گردان، مشاهده و ترويج فيلم هاي غير اخلاقي؛ دانشگاه از طريق كميته انضباطي جهت حفظ سلامت محيط، با متخلف برخوردجدی قانوني مي نمايد. چنانچه دانشجويان شاهد تخلفات دوستانشان بوده و سكوت كنند در حقيقت نه تنها به او كمكي نكرده اند بلكه در رسيدن دوستشان به منجلابهاي بعدي نيز مقصر هستند، مصداق اين مطلب كه:
«چو می بيني كه نابينا و چاه است اگر خاموش بنشيني گناه است».
مواظب باشید!
٭دعوت های دوستانه خارج از دانشگاه بعضاً به مشکلات حادی مبدل می شوند که بیان آن در این مقال نمی گنجد.
٭اردوهای تفريحي بدون مجوز ستاد اردوهاي دانشگاه ممنوع است. این اردوها بعضاً با برنامه ریزی های دوستانه انجام می شود و دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. در صورت ایجاد حادثه یا مشکل، مبادي قانونی و انتظامی آن به عهده دانشجو بوده و
باید پاسخگوی دانشگاه و خانواده خود و يا خانواده دوستان خود باشد. توصیه می گردد از اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی که توسط دانشگاه برنامه ریزی می شود نهایت استفاده را بنمایید.
٭بعضي گروه ها به طور حساب شده، اعتقادات برخی دانشجویان را هدف قرار می دهند. باید مواظب بود و دوست را از دشمن تشخیص داد. شرع مقدس اسلام بر تفکر ، تحقیق و انتخاب راه، سفارش های مؤکد نموده است. در این راستا هرگاه شک یا شبهه ای در ذهن تان در مورد مسائل اعتقادی پیش آمد قبل از این که ذهن شما تحت تأثیر مشورت های انحرافی قرار گیرد با خبرگان در دسترس یا با کارشناسان مرکز معارف و مرکز مشاوره، وارد سؤال و جواب شوید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنين انس با نماز و مسجد دانشگاه كه فضاي معنوي آن بي نظير است؛ مي تواند خيلي از دردهاي بي درمان حاصل از تنهايي و دوري از خانواده را با معنويت و صفائي كه دارد جبران و درمان كند.
٭از آنجا كه امکان سوء استفاده از تلفن هاي همراه دوربین دار وجود دارد و بـا توجـه به احتمال جا گذاشتن و گم شدن تلفن همراه، توصیه می شود عکس های خانوادگی و مسایل شخصی خود را در حافظه تلفن همراه نگهداری نکنید و در صورت استفاده از اینترنت همواره بدانید که مطالب، نوشته ها و مکاتبات شما می تواند به راحتی مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد.
خوابگاه یک محیط اجتماعی متشکل از چندین هزار نفر دانشجو می باشد چنانچه در میان هر هزار نفر یک نفر هم با نیت سوء وجود داشته باشد. لازم است شما در حفظ روح، روان و حتی اموال خود از شر بدانديشان بکوشید و علاج واقعه را قبل از وقوع بنمایید.
هنر بزرگ "نه" گفتن
-در برابر تعارف های دوستانه و تقدیم بیدلیل هدایا، تشویق به استعمال دخانیات و مواد مخدر، شرکت در میهمانی ها و در مورد اعمالی که دور از شأن شماست، بی تعارف "نه" بگویید.
-گفتن نه شاید باعث شود برخی از دوستان خود را از دست بدهید، اما هرگز آن پشیمانی بزرگ را به دنبال نخواهد داشت.
-بسته های پستی، امانات و اشیاء را از افراد متفرقه و ناشناس قبل از شناسایی قبول نکنید.
-در هنگام تماس تلفنی افراد ناشناس اول اسم او را بپرسید، هرگز اسم یا شماره تلفن یا اطلاعات فردی خود و دوستانتان را به افراد ناشناس ندهید.
تقویت و تثبیت آرامش در خوابگاه:
٭خوابگاه محل زندگی شماست و ضمن دقت در انتخاب هم اتاقی، نمادهای زندگی سالم همراه با آرامش را در آن جاری سازید.
-در صورت مراجعه به منزل فامیل و عدم مراجعه شبانه به خوابگاه، قبلاً مسئولین خوابگاه را مطلع نمایید.
-در صورت بروز هرگونه مشکلی (نظیر اختلاف با هم اتاقی، مشکلات تأسیساتی و ...) مراتب را به مدیریت خوابگاه گزارش نمایید.
-تقسیم کار از مشخصه های زندگی گروهی است لذا جهت جلوگیری از اختلاف و ایجاد فشار روانی، در اتاق تقسیم کار داشته باشید.
-قوانین و مقررات، به منظور رفاه حال شما و تامین نظم تهیه و تدوین شده اند، پس با رعایت هنجارها در بهتر شدن امور به مسئولین کمک نمایید.
-در صورت آوردن وسایلی از قبیل کامپیوتر و ... به خوابگاه مراتب را به اطلاع مسئول خوابگاه رسانده و هنگام خروج نیز با مسئول خوابگاه هماهنگی نمایید تا مشکلی رخ ندهد.
هر گونه جابجایی اتاق ها،وسایل آن، افراد و...حتماً بایستی با اطلاع مسئول يا سرپرست خوابگاه صورت گیرد.
تقویت امنیت در خوابگاه ها و دانشگاه:
-حتی اگر برای زمان کوتاهی اتاق را ترک می کنید، حتماً درب اتاق را قفل نمایید و کلید اتاق را در مکان های شناخته شده قرار ندهید.
-از رها نمودن کیف و کتاب های درسی خود در کلاس ها و محوطه خوابگاه، كتابخانه، دانشكده يا دانشگاه خودداری کنید.
-برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، از اشیاء با ارزش خود مراقبت نمایید و از آوردن اشیای گرانبها و پول بیش از نياز به خوابگاه خودداری نمایید.
ترددهای مشکوک را به اطلاع مسئولین برسانید.
-از ورود و دخالت در هرگونه اقدام غیر قانونی از قبیل عدم رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و قوانین، ایجاد مزاحمت، ایجاد رعب و وحشت، درگیری و دعوای بین افراد و هرگونه مواردی که امنیت و سلامت محیط دانشگاه را سلب می نماید، خودداری نموده و مراتب را به اطلاع مسئولین برسانید.
-هرگز فرض نکنید برایتان اتفاقی رخ نمی دهد، پس هم اتاقی یا دوست خود را درجریان اینکه کجا و با چه کسانی بیرون می روید و کی بر می گردید قرار دهید، تا در صورت بروز هر اتفاقی، اقدام به موقع مانع بروز وقایع دردناک گردد.
روش های مقابله با مشکلات:
· تنها خداوند قوی است. به جای اینکه به دامن انسانی ضعیف پناهنده شوید به خدا پناه برید. هیچ کس آنقدر محرم اسرار نیست که تمامی رازها و مشکلات شما را بداند. چه بسا از درد دل های شما سوء استفاده نیز بکند. تنها محرم اسرار خداوند است .
· خانواده مطمئن ترین دوست و پشتوانه شماست. در دوراهی ها از خانواده حتماً کمک بگیرید، آنها منتظر عملکرد شما هستند و از پیروزی شما خوشنود می شوند.
· حراست دانشگاه متعلق به شماست. هدف آن حفظ امنیت و سلامت روحی و روانی دانشجوست. مشکلات خود را در زمینه های امنیتی با این مدیریت در میان بگذارید تا با استفاده از تجربیات موجود برای رسیدن به هدف یاری شوید.
· حراست دانشگاه به دور از هرگونه سیاست بازی، خیر و مصلحت دانشگاه و دانشگاهیان را می خواهد و با هر عاملی که به این مهم آسیب برساند برخورد خواهد نمود.
· اگر از برنامه ها و میهمانی های خصوصی فیلم یا عکس تهیه می شود، به گونه ای حاضر شوید که در صورت هر گونه اتفاق احساس پشیمانی نکنید.
· فراموش نکنید در عین حال که بایستی انسانی چند بعدی باشید اولویت اصلی با درس است، پس یاد بگیرید با زمان بندی کارهای روزانه از درس عقب نمانید.
· در مشکلات خود از مشاوره با مراکز ذی صلاح نترسید، از معتمدین خود در مورد کارها و برنامه های درسی خود مشاوره بخواهید.
· به خاطر داشته باشید هیچ گاه برای جبران عقب ماندگی ها دیر نیست. مهم این است که شما تصمیم لازم برای جبران اشتباه را بگیرید.
· برای مصون بودن از شرارت و مزاحمت و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی مسئولین را در جریان مزاحمت ها و حتی تهدیدات تلفنی قرار دهید.
· مراقب باشید قرار دادن اطلاعات خاص علمی، شخصی و خانوادگی روی کامپیوتر متصل به اینترنت پذیرش انتشار آن اطلاعات در سطح وسیع می باشد.
· آنچه شما را در رسیدن به هدف یاری می کند تنها تکیه بر استعدادها نیست بلکه عامل اصلی موفقیت، پشتکار و اراده قوی در مقابله با بروز هر گونه مشکل و اتخاذ تصمیمات درست به خصوص در سال اول ورود به دانشگاه است.
توصیه های حفاظتی در زمینهit
امروزه امنیت اطلاعات در سیستم های کامپیوتری به عنوان یکی از مسائل مهم مطرح است و می بایست به مقوله امنیت اطلاعات نه به عنوان یک محصول بلکه به عنوان یک فرآیند نگاه گردد. بدون شک اطلاع رسانی در رابطه با تهدیدات، حملات و نحوه برخورد با آنان، دارای جایگاهی خاص در فرآیند ایمن سازی اطلاعات بوده و لازم است همواره نسبت به آخرین اطلاعات موجود در این زمینه خود را بهنگام نمائیم. بدین دلیل و با توجه به اهمیت اطلاع رسانی در این زمینه، به اختصار مطالبی در ارتباط با امنیت اطلاعات، هشدارهای امنیتی، ابزارهای برخورد با حملات و تهدیدات امنیتی تقدیم می گردد.
امنیت داده ها در کامپیوترها عملیات لازم به منظور امنیت داده ها:
* استفاده صحیح از رمزهای عبور:
-
سعی نمائید که برای استفاده از اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل همواره از رمزهای عبور استفاده نمائید.
-
در زمان وارد کردن رمز عبور، گزینه هائی را انتخاب ننمائید که به کامپیوتر امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را بدهد.
-
از رمزهای عبوری که امکان تشخیص آسان آنان برای افراد غیرمجاز وجود دارد، استفاده نکنید.
ذخیره سازی جداگانه داده های مهم:
-
از امکانات و دستگاه های متعددی به منظور ذخیره سازی داده می توان استفاده نمود.
-
دیسک های فشردهCD ، DVD و یا دیسک های قابل حمل پیشنهاد می گردد.
-
اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل( نظیر کامپیوترهای Note book ) بر روی رسانه های ذخیره سازی قابل حمل و در مکان های متفاوت، ذخیره و نگهداری گردد.
-
بدین ترتیب در صورت سرقت و یا خرابی کامپیوتر، امکان دستیابی و استفاده از داده ها همچنان وجود خواهد داشت.
-
مکان نگهداری داده ها می بایست دارای شرایط مطلوب امنیتـی باشد.
رمزنگاری فایل ها:
-
با رمزنگاری فایل ها، صرفاً افراد مجاز قادر به دستیابی و مشاهده اطلاعات خواهند بود.
-
در صورتی که افراد غیر مجاز امکان دستیابی به داده ها را پیدا نمایند، قادر به مشاهده اطلاعات نخواهند بود.
-
در زمان رمزنگاری اطلاعات، می بایست تمهیدات لازم در خصوص حفاظت و به خاطر سپردن رمزهای عبور اتخاذ گردد.
نصب و نگهداری نرم افزارهای ضد ویروس:
نصب و نگهداری یک فایروال:
Back up گرفتن داده ها:
از هر نوع داده ارزشمند موجود بر روی یک کامپیوتر باید Back up گرفته و آنها را ذخیره نمود.
نحوه انتخاب و حفاظت رمزهای عبور:
-
رمزهای عبور، روشی به منظور تائید کاربران بوده و تنها حفاظ موجود بین کاربر و اطلاعات موجود بر روی یک کامپیوتر می باشند.
-
مهاجمان با استفاده از برنامه های متعدد نرم افزاری، قادر به حدس رمزهای عبور و یا اصطلاحاً "Crack " نمودن آنان می باشند.
-
با انتخاب مناسب رمزهای عبور و نگهداری آنان، امکان حدس آنان مشکل و بالطبع افراد غیر مجاز قادر به دستیابی اطلاعات شخصی شما نخواهند بود.
-
یکی از بهترین روشهای حفاظت از اطلاعات، حصول اطمینان از این موضوع است که صرفاً افراد مجاز قادر به دستیابی به اطلاعات می باشند.
-
فرآیند تائید هویت و اعتبار کاربران در دنیای مجازی شرایط و ویژگی های خاص خود را داشته و شاید بتوان ادعا کرد که این موضوع به مراتب پیچیده تر از دنیای غیرمجازی است.
-
در صورتی که شما رمزهای عبور را به درستی انتخاب نکرده و یا از آنان به درستی مراقبت ننمائید، قطعاً پتانسیل فوق جایگاه و کارایی واقعی خود را از دست خواهد داد.
-
تعداد زیادی از سیستم ها و سرویس ها صرفاً به دلیل عدم ایمن بودن رمزهای عبور با مشکل مواجه شده و برخی از ویروس ها با حدس و تشخیص رمزهای عبور ضعیف، توانسته اند به اهداف مخرب خود دست یابند.
چگونه یک رمزعبور خوب تعریف کنیم؟
اکثر افراد از رمزهای عبوری استفاده می نمایند که مبتنی بر اطلاعات شخصی آنان است، چراکه بخاطر سپردن این نوع رمزهای عبور برای آنان ساده تر می باشد. بدیهی است به همان نسبت، مهاجمان نیز با سادگی بیشتری قادر به تشخیص و کراک نمودن رمزهای عبور خواهند بود. این نوع رمزهای عبور دارای استعداد لازم برای حملات از نوع "دیکشنری "، می باشند.
به منظور تعریف رمزعبور، موارد زیر پیشنهاد می گردد :
-
عدم استفاده از رمزهای عبوری که مبتنی بر اطلاعات شخصی هستند زیرا این نوع رمزهای عبور به سادگی حدس و تشخیص داده می شوند.
-
عدم استفاده از کلماتی که می توان آنان را در هر دیکشنری پیدا نمود .
-
پیاده سازی یک سیستم و روش خاص به منظور به خاطرسپردن رمزها استفاده از حروف بزرگ و کوچک در زمان تعریف رمزعبور استفاده از ترکیب حروف ، اعداد و حروف ویژه نحوه حفاظت رمزهای عبور پس از انتخاب یک رمزعبور که امکان حدس و تشخیص آن مشکل است، می بایست تمهیدات لازم در خصوص نگهداری آنان پیش بینی گردد.
در این رابطه موارد زیر پیشنهاد می گردد:
-
از دادن رمز عبور خود به سایر افراد جداً اجتناب گردد.
-
از نوشتن رمز عبور بر روی کاغذ و گذاشتن آن بر روی میز محل کار، نزدیک کامپیوتر و یا چسباندن آن بر روی کامپیوتر، جداً اجتناب گردد.
-
افرادی که امکان دستیابی فیزیکی به محل کار شما را داشته باشند، به راحتی قادر به تشخیص رمز عبور شما خواهند بود.
-
هرگز به خواسته افرادی که به بهانه های مختلف از طریق تلفن و یا نامه از شما درخواست رمز عبور را می نمایند، توجه ننمائید.
-
در صورتی که مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت شما، انتخاب سیستم تائید (Authentication ) را برعهده شما گذاشته است، سعی نمائید یکی از گزینه هایChallenge/response یا Public encryption key را در مقابل رمزهای عبور ساده، انتخاب نمائید.
-
بسیاری از برنامه ها امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را ارائه می نمایند، برخی از این برنامه ها دارای سطوح مناسب امنیتی به منظور حفاظت از اطلاعات نمی باشند.
-
برخی برنامه ها نظیر برنامه های سرویس گیرنده پست الکترونیکی، اطلاعات را به صورت متن (غیر رمزشده) در یک فایل بر روی کامپیوتر ذخیره می نمایند. این بدان معنی است که افرادی که به کامپیوتر شما دستیابی دارند، قادر به کشف تمامی رمزهای عبور و دستیابی به اطلاعات شما خواهند بود.
-
بدین دلیل، همواره به خاطر داشته باشید زمانی که از یک کامپیوتر عمومی، استفاده می نمائید، عملیات logout را انجام دهید.
-
برخی از برنامه ها از یک مدل رمزنگاری مناسب به منظور حفاظت اطلاعات استفاده می نمایند که ممکن است دارای امکانات ارزشمندی به منظور مدیریت رمزهای عبور باشند .
چند عادت خوب امنیتی انسان عصر اطلاعات می بایست در کنار استفاده از فن آوری های متعدد، سعی نماید برخی عادات و حرکات پسندیده را برای خود اصل قرار داده و با تکرار مدوام آنان، امکان و یا بهتر بگوئیم شانس خرابی اطلاعات و یا کامپیوتر را کاهش دهد. دستـیابی به یک کامپیوتر به دو صورت فیزیکی و از راه دور، امکان پذیر می باشد. شما می توانید به سادگی افرادی را که قادر به دستیابی فیزیکی به سیستم شما می باشند را شناسایی نمائید. آیا شناسایی افرادی که قادرند از راه دور به سیستم شما متصل گردند، نیز امری ساده است؟ پاسخ سوال فوق، منفی است و شناسائی افرادی که از راه دور به سیستم شما متصل می شوند، به مراتب مشکل تر خواهد بود. اگر شما کامپیوتر خود را به یک شبکه متصل نموده اید، قطعاً در معرض تهدید و آسیب خواهید بود. استفاده کنندگان کامپیوتر و کاربران شبکه های کامپیوتری (خصوصاً اینترنت)، می توانند با رعایت برخی نکات که می بایست به عادت تبدیل شوند، ضریب مقاومت و ایمنی سیستم خود را افزایش دهند.
در ادامه به برخی از این موارد اشاره می گردد :
-
قفل نمودن کامپیوتر زمانی که از آن دور هستیم: شما با قفل نمودن کامپیوتر خود، عرصه را برای افرادی که با نشستن پشت کامپیوتر شما قصد دستیابی بدون محدودیت به اطلاعات شما را دارند، تنگ خواهید کرد.
-
قطع ارتباط با اینترنت زمانی که از آن استفاده نمی گردد: پیاده سازی فناوری هائی نظیر DSL و مودم های کابلی این امکان را برای کاربران فراهم نموده است که همواره به اینترنت متصل و اصطلاحاًonline باشند. این مزیت دارای چالش های امنیتی خاص خود نیز می باشد. باتوجه به این که شما بطور دائم به شبکه متصل می باشید، مهاجمان و ویروس ها فرصت بیشتری برای یافتن قربانیان خود خواهند داشت. در صورتی که کامپیوتر شما همواره به اینترنت متصل است. می بایست در زمانی که قصد استفاده از اینترنت را ندارید، اتصال خود را غیر فعال نمایید. فرآیند غیرفعال نمودن اتصال به اینترنت به نوع ارتباط ایجاد شده، بستگی دارد. چنانچه اطلاعات شما اهمیت زیادی دارد از اتصال سیستم به اینترنت اجتناب کنید.
-
بررسی تنظیمات امنیتی: اکثر نرم افزارها نظیر برنامه های مرورگر و یا پست الکترونیکی، امکانات متنوعی را به منظور پیکربندی سفارشی متناسب با شرایط و خواسته استفاده کنندگان، ارائه می نمایند. در برخی موارد همزمان با فعال نمودن برخی از گزینه ها از یک طرف امکان استفاده از سیستم راحت تر شده و از طرف دیگر ممکن است احتمال آسیب پذیری شما در مقابل حملات، افزایش یابد. در این رابطه لازم است تنظیمات امنیتی موجود در نرم افزار را بررسی نموده و گزینه هائی را انتخاب نمائید که علاوه بر تأمین نیاز شما، آسیب پذیری سیستم شما در مقابل حملات را افزایش ندهد. در صورتی که یک Patch و یا نسخه جدیدی از یک نرم افزار را بر روی سیستم خود نصب می نمائید، ممکن است تغییراتی را در تنظیمات انجام شده اعمال نماید، می بایست بررسی مجدد در خصوص تنظیمات امنیتی را انجام داده تا این اطمینان حاصل گردد که سیستم دارای شرایط مناسب و مقاوم در مقابل تهدیدات است.
-
از دانلود کردن نرم افزارهای موجود در بازار و نصب کپی نرم افزار ها بر روی سیستم خودداری نمایید.
-
به منظور افزایش مقاومت سیستم در مقابل خرابی و از دست دادن اطلاعات، می بایست به ابعاد دیگری نیز توجه داشت. برخی مواقع تهدید اطلاعات و در معرض آسیب قرار گرفتن آنان از جانب افراد نبوده و این موضوع به عوامل طبیعی و فنی دیگری بستگی دارد. با اینکه روشی برای کنترل و یا پیشگیری قطعی این نوع از حوادث وجود ندارد ولی می توان با رعایت برخی نکات میزان خرابی را کاهش داد.
سفرهای خارجی
سفربه خارج از كشور براي افرادي كه به طور مكرر سفر مي كنند، ممكن است چندان مشكل ساز نباشد، چرا كه آنان با مشكلات و مسايل اين قبيل سفرها نسبتاً آشنا هستند، ليكن افرادي كه براي بار اول سفر مي كنند، ممكن است با موانع، مشكلات و مسايلي مواجه گردند كه مي توان با مطالعه، كسب آگاهي و برنامه ريزي قبلي آنها را تا حدودي برطرف ساخت.
ملزومات سفر:
تهيه گذرنامه (پاسپورت): بر اساس قوانين معاهده بين المللي، گذرنامه مدركي است كه از طرف دولت صادر مي گردد و در آن خطاب به كشورهاي خارجي عنوان شده كه فرد دارنده اين مدرك تبعه كدام كشور است و تقاضا شده تا زماني كه در خارج از كشور به سر مي برد از حمايت و كمك هاي قانوني آن كشورها برخوردار گردد. گذرنامه يك مدرك مسافرتي ضروري و قابل كنترل براي مقامات امنيتي و مهاجرت است كه در مرزها شما را متوقف و در صفحات داخلي آن تاريخ ورود و خروج را ثبت مي نمايند.
اخذ ويزا (رواديد): ويزا مجوز ورود شما به كشور مقصد مي باشد كه قبل از سفر بايد از كنسولگري، سفارت يا كاردار سفارت كشور مقصد اخذ مي گردد متناسب بودن ويزا با نوع فعاليت مسافر (تجاري، توريستي، دانشجويي، علمي و...) جهت اخذ آن بايد با بخش كنسولي كشور مقصد تماس گرفت. در اين خصوص كسب اطلاعات ذيل حائز اهميت است.
شرايط و مدارك مورد نياز اخذ ويزا و مدت زمان صدور آن.
واكسيناسيون در مقابل بيماريها و ارائه مدرك مربوط به سلامت جسماني جهت ورود يا عبور از يك كشور.
موانع و محدوديت هاي ارزي (آيا مجاز به ورود با پول محلي هستيد؟ آيا مجاز به ورود با ارز دلار يا يورو هستيد؟)
براي تبديل ارز از چه محلي بايد اقدام كرد؟
گواهي پزشكي مورد نياز براي هر گونه نسخه دارويي كه قصد داريد با خود حمل كنيد و اطلاع از خدمات بهداشتي و درماني در مواقع ضروري.
از ورود چه كالاها يا وسايلي جلوگيري بعمل مي آيد؟
مجوز و محدوديت مسافرت داخلي در كشور مربوطه چگونه مي باشد؟
توصيه هاي قبل از سفر:
اگر نياز به مسافرت بعدي داريد، به خاطر اينكه مجبور نباشيد براي ديدار بعدي ويزا بگيريد سعي نماييد ويزايي با مدت اعتبار طولاني تر بگيريد.
از تمامي صفحات گذرنامه و ويزا دو سري فتوكپي تهيه نموده و يك سري را در منزل گذاشته و يك سري را با خود حمل نماييد تا در صورت سرقت يا مفقود شدن گذرنامه از آن استفاده نماييد.
به منظور جلوگيري از اتلاف وقت، مقداري پول رايج كشور مورد نظر براي تأمين مخارجي از جمله هزينه تاكسي فرودگاه تا محل اقامت و مانند آن تهيه كنيد.
شماره ي تلفن سفارت جمهوري اسلامي در كشور مورد نظر و شماره ي تلفن هتل، محل اقامت و شماره ي تلفن همراه همسفران و سرپرست گروه را در دسترس داشته باشيد.
تلفن همراه خود را جهت استفاده در كشور مورد نظر با مراجعه به مخابرات رومينگ كنيد و رعايت موارد حفاظتي در صحبت با تلفن همراه ضروري است (از ذكر مسايل اداري و نتيجه مأموريت و ملاقات ها و برنامه هاي ديدار خود و... جداً پرهيز شود).
ارز مورد نياز خود را از بانك و يا صرافي هاي معتبر تهيه نماييد (شماره هاي سريال ارز خود را يادداشت نماييد).
همراه داشتن سوابق پزشكي در صورت داشتن بيماري خاص.
كسب اطلاعات بهداشتي و آگاهي از جدول مربوط به بيماري هاي موجود در كشور مقصد (به سايت بهداشت جهاني www.who.int/countries/en/: مراجعه نماييد).
از چمداني استفاده نماييد كه داراي بند براي انداختن روي شانه است يا داراي چند دسته است و به دست شما آسيب نمي رساند. براي حمل بارهاي سنگين از چمدان چرخدار استفاده كنيد.
از لباسهايي كه راحت بوده و جلب نظر نمي كنند استفاده نماييد.
براي دريافت آخرين اطلاعات در مورد راحت ترين برنامه ها و محل هاي سكونت، تسهيلات مسافرتي و برنامه ريزي دقيق از افرادي كه به تازگي از آن كشور برگشته اند ارتباط برقرار كنيد.
قبل از سفر سعي كنيد يك ديد كلي از كشور مقصد بدست آوريد. بدين منظور مي توان از سايت وزارت امو خارجه ( www.mfa.gov.ir ) استفاده نماييد و يكسري اطلاعات كلي از جمعيت، وسعت شهرهاي مهم، آب و هوا آداب و رسوم، نوع حكومت، سياست، مقررات، زبان، مذهب، نژاد، روزهاي ملي، واحد پول و... كسب كنيد.
اطلاعات كلي راجع به مسير پرواز، نوع و شماره ي پرواز، مدت زمان احتمالي سفر و زمان تقريبي برگشت را در اختيار يك عضو خانواده يا فاميل يا آشناي مورد اعتماد قرار دهيد.
فهرست اقلام ضروري:
فرهنگ لغت جيبي يا كتاب مكالمات روزمره خارجي (از نحوه پيدا كردن واژه هايي مثل كمك، پليس، آتش و... اطمينان حاصل كنيد) .
نقشه كوچك و راهنماي توريستي.
دفترچه يادداشت، دفترچه آدرس، قطب نما و مهر نماز.
به منظور استفاده از وسايل برقي با ولتاژهاي خارجي يك آداپتور نياز خواهيد داشت.
باطري براي دوربين، ساعت مچي، چراغ قوه كوچك، ماشين حساب.
سشوار كوچك، اتوي مسافرتي و ساعت كوكي مسافرتي كوچك.
مسواك، خمير دندان، ماشين ريش تراش، شانه، صابون، جاي صابون پلاستيكي، اسپري يا مواد ضد بوي بدن (غير مايع باشد بهتر است)، كرم ضد آفتاب، سنجاق قفلي، سوزن و نخ با تعدادي دكمه اضافه پيراهن.
مسكن تجويز شده توسط پزشك، داروي ضد اسهال، قرص سرماخوردگي، تعدادي ليوان يك بار مصرف، آنتي بيوتيك ها مانند: تتراسايكلين، اريترومايسين، سفالكسين، چسب زخم، پماد يا مرهم براي گزيدگي نيش حشرات، عينك آفتابي، چند بسته شكلات و يك بسته چاي كيسه اي.
توصيه هاي لازم در حين سفر:
اسم و شماره ي تلفن و آدرس خود را نوشته و در جاي مخصوص ساك قرار دهيد. مدارك خود را در ساك دستي كه با خود به داخل هواپيما حمل مي نمايد، قرار دهيد. از قرار دادن پاسپورت و مدارك مهم در ساك بزرگ كه تحويل بار هواپيما مي دهيد، خودداري نماييد.
مواظب بارهايي كه جهت بارگيري هواپيما مي دهيد باشيد، دقت كنيد برچسب بارها به آنها چسبيده و ته برگ برچسب ها نيز به بليط شما الصاق شده باشد و از حضور در جاهاي شلوغ فرودگاه دوري نماييد.
قفل كردن چمدانها يك اقدام احتياطي خوب در جهت مقابله با سرقت و يا اشتباه باز شدن چمدانهاست.
سعي كنيد روز قبل از پرواز غذاي زياد نخوريد و در داخل هواپيما غذاي سبك ميل نماييد و به جاي كفش نو از كفش راحت استفاده كنيد.
به محض رسيدن به هر كشوري بلافاصله ساعت خود را با ساعت محلي تنظيم نماييد تا بتوانيد به موقع به برنامه هاي مورد نظر برسيد.
وقتي به مقصد رسيديد گذرنامه و ويزاي خود را براي ارائه در دسترس داشته باشيد و بعد از كنترل گذرنامه به مهر ورود و خروج و نيز تاريخ هاي مربوطه كه در گذرنامه شما ثبت مي شود توجه كنيد. در صورت وجود اشكال سريعاً موضوع را پيگيري كنيد.
هنگام رفتن به گمرك جزو اولين يا آخرين نفرات صف نباشيد.
در فرودگاه باجه اطلاعات و تابلوهاي راهنما پاسخگوي نياز شماست.
اگر براي رفتن از فرودگاه به محل اقامت وسيله اي از قبل مهيا نشده، حتماً از تاكسي فرودگاه استفاده كرده و از كرايه وسايل نقليه متفرقه بپرهيزيد و هنگام سوار شدن به تاكسي دقت بيشتري نموده و سوار اولين تاكسي كه هنگام خروج شما از مقابل شما عبور مي كند نشويد چرا كه ممكن است راننده از قبل منتظر شما بوده باشد. هرگز از پياده شدن از تاكسي كه در آن احساس امنيت نمي كنيد و يا راننده آن مشكوك به نظر مي رسد هراسي نداشته باشيد، قبل از رسيدن به مقصد با راننده در مورد كرايه صحبت كنيد نه بعد از آن.
بازگشت به ميهن:
توجه داشته باشيد بليط برگشت را قبلاً به تأييد برسانيد حتي اگر بليط برگشت شما OKاست باز هم از به تأييد رساندن بليط غفلت نكنيد. زيرا برخي از شركتهاي هواپيمايي از مسافراني كه بليط خود را تأييد نكرده اند كرايه اضافي درخواست مي نمايند. همچنين برخي از شركتهاي هواپيمايي مي خواهند كه شما 24 ساعت مانده به پرواز، بليط خود را مجدداً تأييد نماييد.
از آوردن اشياي ممنوعه به فرودگاه خودداري نماييد چرا كه ممكن است عوامل امنيتي فرودگاه به شما مشكوك شوند.
از قبول هر گونه بسته اي از افراد ناآشنا جهت انتقال به كشور (يا برعكس) خودداري نماييد چرا كه ممكن است يك كالاي ممنوع يا قاچاق تحويل شما شود و اين امر مي تواند به بازداشت شما منجر گردد.
از خريداري اجناس حجيم از قبيل يخچال و تلويزيون خودداري نماييد. بار مجاز براي هر مسافر حداكثر 20 كيلوگرم مي باشد و جهت اضافه بار به ازاي هر كيلوگرم مبلغي دريافت مي شود.
در هنگام بازگشت، اشياي ممنوعه از قبيل چاقو، قيچي، ناخن گير، تفنگ اسباب بازي، آتاري و اسباب بازيهاي كنترل دار و باطري دار، سرويس كارد و چنگال و بطري شيشه اي را حتماً داخل بارهاي تحويلي قرار دهيد.
آسيب هاي اخلاقي:
- عدم توجه به فضايل انساني، تقواي فردي و شرافتمندي ايراني مي تواند منجر به عدول از الزامات اخلاقي و شرعي گرديده و ضمن انحراف از اهداف سفر باعث اعمال بزهكارانه ديگر و امكان سوء استفاده از فرد در موضوعات مختلف، بازداشت و حبس، صدمات جاني و مالي و... را فراهم آورد. محورهاي غالب اين نوع آسيب ها به شرح ذيل مي باشد:
- تبعات ناشي از برقراري روابط نامشروع.
- تبعات ناشي از شركت در قمار و فعاليتهاي مشابه از قبيل بليط بخت آزمايي و...
- تبعات ناشي از استعمال مواد مخدر يا استفاده از مشروبات غيرمجاز.
- تبعات ناشي از حضور در اماكن خوشگذراني كه از نظر قوانين جمهوري اسلامي ايران ممنوع مي باشد.
- تبعات ناشي از همراه داشتن يا قاچاق مواد مخدر و ديگر اقلام ممنوعه از قبيل ارز، اشياي عتيقه، داروهاي غيرمجازو...
آسيب هاي امنيتي:
اصولاً مسافرت فرد يا گروهي از كشوري به كشور ديگر به عنوان يك فرصت مناسب براي سرويسهاي اطلاعاتي و امنيتي كشور ميزبان تلقي مي شود.
سرويس هاي اطلاعاتي و گروههاي معاند با نظام، مترصد تخليه اطلاعاتي و يا جذب مسافران به عنوان يك منبع خبري مي باشند. موضوعات مورد علاقه آنان مي تواند مواردي باشد كه براي هموطنان مسافر، اطلاعات عادي و معمولي تلقي مي شود و در اين راستا رؤساي دانشگاه ها، معاونين، مديران ، اساتيد، دانشجويان و كاركنان دولت براي سرويس هاي اطلاعاتي، ارزشمند محسوب مي شوند. دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي كشور ميزبان از زمان مراجعه افراد براي اخذ رواديد و مصاحبه در سفارت به آنها به ديد تهديد و فرصت مي نگرند و پس از آنكه از طريق مراقبت، مصاحبه و تحقيق، صحت اظهارات افراد مبني بر اهداف عادي (تحصيل، بازديد علمي، زيارت، شركت در همايش علمي و...) احراز گرديد، باز هم با توجه به ميزان اهميت شخص و دسترسي وي به اطلاعات تا مدت زمان لازم او را تحت مراقبت و توجه سرويس هاي مذكور، مانند اقداماتي از قبيل نصب ميكروفن يا دوربين مخفي در محل اقامت ، وارسي مخفيانه لوازم شخصي، كنترل مكالمات تلفني، شناسايي نقاط ضعف جهت استفاده مقتضي (پول، جنس مخالف، مقام و...)، استفاده از تهديد يا تطميع (از طريق درست كردن پاپوش، درگيري ساختگي و شكايت و احضار توسط پليس، جاسازي مواد ممنوعه داخل وسايل و...)، تعقيب و مراقبت غيرمحسوس و... قرار مي دهند.
توصيه هاي امنيتي و حفاظتي در كشور بيگانه:
نشان ندادن مدارك و پول در جوامع عمومي و مكان هاي پرجمعيت.
جلب توجه نكردن و اجتناب از رفت و آمد به تنهايي در شب و يا در مكانهاي خلوت يا مشكوك و خودداري از سوار شدن به غير از خودروهاي نقليه عمومي.
خودداري از فروش گردنبند، انگشتري، ساعت و زينت آلات و دوري كردن از اشخاصي كه براي خريد به شما مراجعه مي نمايند و در خريد دقت نماييد كه تنها كالاي مجاز را خريداري نماييد.
مراقبت از مدارك، پول، اشياي پر ارزش و...
عموماً در هنگام ورود به كشور مقصد ، افراد ناشناس و بعضاً ايراني، با عناوين مختلف از جمله مترجم، راهنما و... به شما مراجعه نموده و پيشنهاد مساعدت به شما را دارند، توصيه مي گردد به آنها اعتماد ننموده و حتي هدف از مسافرت خود را نيز به ايشان بازگو ننماييد.
با توجه به آگاهي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي از مقررات كشور مقصد، در صورت بروز هر گونه مشكل يا نياز به هر گونه راهنمايي بلافاصله و بدون ترديد با مراجعه به نمايندگي ها از راهنمايي و مساعدت آنها استفاده نماييد.
مدارك هويتي و مسافرتي خود مثل گذرنامه، شناسنامه و... را به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي در اختيار افراد ناشناس قرار ندهيد، چرا كه در صورت وقوع هر گونه مشكل يا سوء استفاده از اين مدارك توسط هر شخص ديگر، مسئوليت آن بر عهده شما خواهد بود.
چنانچه گذرنامه خود را براي انجام سفر در اختيار شركت مسافربري قرار داده ايد حتماً نسبت به اخذ رسيد آن با درج زمان تحويل گذرنامه اقدام نماييد.
چنانچه به هر دليل توسط پليس محلي بازداشت شديد بلافاصله از مأمورين بخواهيد به استناد ماده 36 كنوانسيون وين ناظر بر امور كنسولي، مراتب را سريعاً به سفارت يا نزديكترين سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلي را نمي دانيد، از امضاي هر گونه اوراق و اسناد خودداري فرماييد.
اگر با افراد مستي مواجه شديد، سعي كنيد كه به او توجهي نكنيد، اگر انجام چنين كاري غيرممكن است حواس او را پرت كرده و به راه خود ادامه دهيد و به خاطر داشته باشيد كه ممكن است كه او حقيقتاً مست نباشد، بلكه سارق يا جيب بر باشد.
مليت خود را فاش نكرده و از خيابانهايي كه تردد وسايل نقليه بيشتر است استفاده كرده و به صورت گروهي سفر نماييد.
اطاعت از دستورات سرپرست گروه يا رئيس هيأت همراه را در طول سفر در نظر داشته باشيد.
از قرار دادن كارت شناسايي ، گذرنامه و پول خود در جيب عقب شلوار بپرهيزيد و آنها را در جيب داخل كه داراي دكمه و زيپ باشد قرار دهيد. در صورت امكان از كيف هاي كمري يا كيف هايي كه از گردن آويزان مي شود و داخل لباسها جاي مي گيرد، استفاده كنيد.
سعي نماييد تنها به بازار يا خيابان نرويد، گشت و گذار دسته جمعي امنيت شما و دوستانتان را افزايش مي دهد.
در سفرهاي علمي يا ورزشي، كارت هويتي از سوي برگزاركنندگان به شما ارائه مي گردد، سعي كنيد هميشه آن را همراه داشته باشيد.
قبل از اينكه از هتل خارج شويد كارت هتل را از پذيرش بگيريد، چرا كه در صورت گم شدن مي توانيد با نشان دادن كارت هتل به پليس يا راننده تاكسي، به هتل برگرديد.
اسم هتل، خيابان اصلي هتل، نام ايستگاهي كه در آن اتوبوس يا مترو پياده يا سوار شده ايد را به زبان محلي به خاطر بسپاريد.
از برقراري ارتباط با گروههاي معاند با نظام و عناصر ضد انقلاب خودداري كنيد.
تبديل ارز در بانكهاي رسمي كشور مقصد و خودداري از تبديل ارز در بازار آزاد (بازار سياه).
گذرنامه خود را همراه خود به شهر نبريد، مگر آنكه به آن نياز داشته باشيد. سرقت گذرنامه از سرقتهاي معمولي خياباني است.
سعي كنيد اگر جايي مي رويد حتماً يك نفر از رفت و برگشت شما اطلاع داشته باشد تا در صورتي كه اتفاقي براي شما افتاد، آن فرد نگران تأخير شما شود.
از نزديك شدن به صحنه هايي نظير تصادفات، درگيري، تجمع، تظاهرات خياباني، آتش سوزي و... خودداري كنيد.
مقررات عدم عكس برداري از اماكن ممنوعه را همواره رعايت نماييد. هنگامي كه به بعضي از مراكز با تابلو و بي تابلو مانند مراكز پليس، ارتش، مذهبي، فرهنگي، وزارت خانه ها و... روبرو مي شويم بايستي در نظر داشته باشيم كه تهيه عكس از آنها ممنوع بوده و عكسبرداري آز آن منجر به دستگيري و پرداخت جريمه مي شود.
عدم ابراز هر گونه همدردي با اتباع كشور ميزبان در مواقعي كه به علل گوناگون از كشور متبوعه خود اظهار نارضايتي مي نمايند و دخالت در امور سياسي و كشاندن افراد كشور مزبور به بحث سياسي و...
عدم تماس با افراد غير مجاز (افرادي كه شغل خاصي ندارند).
در خيابان هاي شلوغ شهر و محله هاي بدنام وارد نشويد. گاهي حتي پليس نيز جرأت وارد شدن به اين محله ها را ندارد.
عدم تماس با اتباع ساير كشورهايي كه در كشور ميزبان اقامت داشته و ناشناس هستند.
عدم خروج از حداكثر شعاع تعيين شده در كشور ميزبان.
مسائل ايمني در هتل:
به محض ورود به هتل سعي كنيد دربهاي خروج اضطراري و محيط هاي امن را مرور و شناسايي كنيد.
بعد از ورود به اتاق، حتماً درب را از داخل قفل نماييد.
هنگام استفاده از دستشويي و حمام اگر در اتاق تنها هستيد، درب دستشويي را باز بگذاريد.
در اغلب موارد، درون يخچال هتل پر از نوشيدني است كه در صورت مصرف، پول آن هنگام تحويل هتل، حساب مي شود.
پس از خروج از اتاق درب آن را قفل نموده و كليد را به پذيرش تحويل دهيد.
در صورتي كه هتل داراي سونا و استخر مختلط بود، از رفتن به اين مكان ها خودداري نماييد.
هنگام خروج از هتل، از جا گذاشتن اسناد و مدارك، پاسپورت، پول و جواهرات در اتاق خودداري نماييد و سعي كنيد آنرا به صندوق امانت هتل تحويل داده رسيد دريافت نماييد. (به ياد داشته باشيد كه خدمه هتل براي نظافت حتماً به اتاق شما سر خواهد زد.)
در صورتي كه اسناد مهم علمي يا اداري به همراه داريد، هرگز آنرا از خود دور نكنيد و اگر داراي طبقه بندي بود آنرا حتي به صندوق امانت هتل هم تحويل ندهيد، چرا كه ممكن است مورد بهره برداري قرار بگيرد.
از دعوت افراد خارجي به اتاق خود اجتناب نماييد.
تخليه تلفني یا جاسوسی تلفنی:
هرگاه دو كشور يا دو گروه يا حتي دو طرز تفكر، طوري كنار هم قراربگيرندكه منافع آنها با هم تقابل داشته باشند بخصوص اينكه باهم در تخاصم باشند، مي طلبد كه جهت مقابله با همديگر،اطلاعات و شناخت كافي از اهداف، مواضع، امكانات، توان علمي ياتسليحاتي يا ... وبالاخره كوچكترين مسايل همديگر داشته باشندتا در زمان لازم با برنامه ريزي بر اساس اطلاعات بدست آمده به اهداف خود برسند. كسب اطلاعات و اخبار حوزه تعريف،ازطرق مختلف آشكار و پنهان ميباشد. يكي ازآسان ترين و كم خطرترين شيوه هاي طرف متخاصم براي كسب اطلاعات به صورت مخفيانه استفاده از ابزار فني و مخابراتي مثل تلفن، فاكس،تلكس و اينترنت است و ساده ترين و كم هزينه ترين آن استفاده ازتلفن است. جمع آوري از طريق تلفن را جاسوسي تلفني و به نوعي ديگر كه همراه با فريب باشد تخليه تلفني مي گويند.
از آنجا كه گروهك هاي منافق و برخي عناصر خود فروخته همواره در پي كسب اطلاعات از مراكز دانشگاهي و فعاليت هاي علمي كشور هستند، جهت اطلاع جنابعالي برخي نكات بارز دربرخورد با اين افراد ذكر مي گردد.
زنگ تلفن هميشه زنگ خبر نيست، بلكه گاهي زنگ خطر است.
-هرگونه اطلاعات درون سازمانی که دانستن آن برای عموم جایز نیست، دارای ارزش است و نمی بایست فاش گردد.
-دادن اطلاعات به تماس گیرنده را موکول به تماس تلفنی خودتان کنید که ضمن اخذ شماره تلفن و چک کردن آن برقرار خواهید کرد.
-صرف اینکه طرف تماس، به شما یک شماره داد، دلیل صحت او نیست بلکه باید شماره داده شده را بررسی کنید.
-از دادن شماره تلفن های غیر عمومی به افراد ناشناس خودداری کنید.
-در صورتی که تماس گیرنده به موارد ضعف شما اشاره کند، یا در صورت ندادن اطلاعات تهدید به از دست دادن شغل یا گزارش به رده های بالاتر نماید، اعتنا نکنید.
-بعضی وقتها تماس گیرنده، اتفاق مدنظر را به صورتی تعریف می نماید تا مخاطب تحریک شده و اطلاعات جزئی تری بدهد.
-اگر فردی تماس گرفته و اطلاعات آشکاری راجع به موضوع دارد، دلیل صاحب نظر بودن او نیست، پس به او اعتماد نکنید.
جاسوس ها از علاقه نیروهای یک سازمان در جهت راه اندازی کار سازمان های دیگر استفاده کرده و در ساعات غیر اداری تماس گرفته، خود را مسوول سازمان دیگر معرفی می کنند، پس با سوال و جواب زیرکانه ادعای او را بررسی کنید.
اساس تخليه تلفني بر غفلت و فريب است، مواظب غفلت خود و فريبكاري دشمن باشيد.
در ادامه برخی روش هایی که منافقین اخیراً از آنها در تماس با افراد نخبه و علمی کشور بهره برده اند، جهت بهره برداری اعلام می شود:
تماس گیرنده خود را با هویت فردی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی یا ریاست جمهوری یا وزارت علوم معرفی می نماید. موضوع صحبت در محور برگزاری سمینار یا نشست علمی، ارائه مقاله، مصاحبه مطبوعاتی بوده و خواستار اطلاعات از مخاطب پیرامون افراد و پروژه های علمی و اداری می گردند.
مشخصات و شماره تماس افراد مختلف و اساتید و پژوهشگران مرتبط با علوم فوق الذکر را خواستار می گردند.
-مشخصات و شماره تماس افراد مرتبط با صنایع نظامی و یا دانشجویان دوره دکتری یا کارشناسی ارشد نظامی، ---شاغل به تحصیل در محیط های وزارت علوم را درخواست می نمایند.
-مشخصات پروژه های مرتبط با پیشرفت های علمی و افراد فعال در آن را درخواست می نمایند.
-فرد تماس گیرنده، نامه ای رسمی و جعلی به امضای مقامی مسوول می فرستد و خواستار ارسال اطلاعات خاص می شود
-همچنین برای دانشجویان، مخصوصا فارغ التحصیلان پیام هایی مبنی بر استخدام، درخواست شماره حساب و شماره کارت، ارسال مشخصات و ... ارسال می گردد. با این پیام ها اغفال نشویم.
در مكالمات تلفني از بكار بردن اخبار و اطلاعات طبقه بندي شده خودداري فرماييد.
آيا مي دانيد تخليه تلفني، دقيق ترين و آسانترين شيوه جمع آوري دشمن است.
مدیر حراست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
بهمن شجاعی