گروه مهندسی برق الکترونیک

تاریخچه گروه مهندسی برق

 رشته مهندسی برق به واسطه ماهیت فراگیر خود، هر روز شاخه های جدیدتری از صنعت را گسترش داده و روش های نوینی را پیش روی می گشاید. کنترل تجهیزات و فرآیندهای گوناگون، تولید و انتقال انرژی، پردازشگرها و ابزارهای الکترونیکی، ارتباطات زمینی و ماهواره ای، ابزارهای سنجش پزشکی و رادارها تنها برخی از زمینه های کاربردی هستند که در قلمرو مهندسی برق قرار دارند. این رشته با وجود آن که از فنون جدید مهندسی است، در اندکی بیش از یک قرن سابقه خود، وسیع ترین کاربردها را در میان رشته های مهندسی یافته و امروزه کمتر ابزار، قطعه یا سیستمی را می توان یافت که فاقد قطعات الکتریکی یا الکترونیکی باشد. به دلیل همین کاربردهای گسترده، رشته مهندسی برق همواره از رشته های پر طرفدار در میان متقاضیان ورود به دانشگاه ها بوده است.

هسته اصلي دانشكده برق در سال 1384 تحت عنوان گروه الكترونيك، به عنوان يكي از رشته هاي مجتمع آموزش عالي بهبهان شكل گرفت. در سال 1384 هم زمان با موافقت مسئولين محترم وزارت متبوع مجوز پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي در گرايش الكترونيك داده شد و اولين دوره دانشجويان كارشناسي الكترونيك از بهمن سال 1384 پذيرش شدند.  لازم به ذکر است که رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء دارای گرایش نمی‌باشد و دانشجویان می توانند با گذراندن دروس اختیاری تخصصی یکی از گرایش‌های الکترونیک، قدرت و یا کنترل را انتخاب کنند. اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد الکترونیک نیز مهر 1398 بود. هم اکنون دانشكده برق دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان داراي گروه آموزشي الکترونيک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مي باشد و با بهره گيري از اساتيد مجرب و فضاي آموزشي گسترده به آموزش دانشجويان و دانش پژوهان مي پردازد.  گروه مهندسی برق که از قدیمی ترین گروه های دانشگاه نیز می باشد، که با پتانسیل بالای علمی اساتید و دانشجویان توانسته است با فارغ التحصیل نمودن صدها مهندس با کیفیت، خدمات ارزنده ای به جامعه علمی- صنعتی کشور ارائه دهد.

در حال حاضر گروه مهندسی برق دارای بالای 200 دانشجو در مقطع کارشناسی و 7 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

معرفی رشته مهندسی برق

مهندسی برق باتکيه بر دو پايه فيزيک و رياضيات و امتزاج آنها با ديدگاه مهندسی، ابزارهای توانمندی را در طراحی قطعات و سيستم‌ها بوجود آورده است به نحوی که، در اندکی بيش از يک قرن سابقه خود، وسيع ترين کاربردها را در علوم و تکنولوژی يافته است و امروزه کمتر ابزار، قطعه يا سيستمی را می توان يافت که فاقد قطعات الکتريکی يا الکترونيکی باشد.  رشته مهندسی برق به واسطه ماهيت فراگير خود، هر روز شاخه های جديدی از صنعت را گسترش داده و روش های نوينی را پيش روی می گشايد. توليد و انتقال انرژی، ارتباطات زمينی، سنجش پزشکی، ابزار الکترونيک هواپيمايی و رادارها تنها برخی از زمينه های کاربردی هستند که در قلمرو مهندسی برق قرار دارند .رشته برق دارای چهار گرایش قدرت، کنترل، الکترونیک و مخابرات می باشد.  

معرفی گرایش قدرت

در گرایش قدرت به طور کلی به آموزش و پژوهش در زمينه طراحی و ساخت سيستم های مورد استفاده در توليد، انتقال، توزيع و مصرف برق پرداخته می شود. از جمله مباحثی که در این گرایش مطرح می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- روش های مختلف تولید برق شامل نيروگاه های آبی، گازی، سيکل ترکيبی و ولتاژ نوری، بادی...

- چگونگی احداث خطوط انتقال و انواع کابل های هوايی و زيرزمينی و روش های انتقال برق

- انواع وسايل و تجهيزات حفاظتی که در مراحل مختلف توليد، توزيع، انتقال و مصرف انرژی، با هدف محافظت از انسان‌ها و تاسيسات شبکه در برابر حوادث نامطلوب استفاده می شوند. از جمله انواع رله ها، فيوزها و کليدهای قدرت

- انواع مختلف ماشين‌های الکتريکی و ترانسفورماتورها و طرز کار و کاربرد آن‌ها

همچنین در رشته قدرت در مقطع کارشناسی ارشد بطور اختصاصی‌تر به مباحث ذکر شده پرداخته شده و در آن موضوع خاص جزئیات بیشتری مطرح می گردد. برای مثال به طور ویژه به بحث تولید انرژی الکتریکی و به طور خاص به روش های نوین تولید انرژی شامل نیروگاه های خورشیدی، نیروگاه بادی و... پرداخته می شود.

دانشجویان این رشته پس از اینکه مطالب کلی و اصول پایه‌ای را در مقطع کارشناسی آموختند، انتظار می رود در مقطع کارشناسی ‌ارشد بین مطالب آموخته شده در مقطع کارشناسی ارتباط برقرار کرده و با آموخته های خود در این مقطع توانایی طراحی و تحلیل شبکه های قدرت را داشته باشد.

معرفی گرایش کنترل

گرایش کنترل به طراحی کنترل کننده های فرایند ها، ابزاردقیق، و اتوماسیون صنعتی می پردازد.

از جمله مباحث مطرح شده در رشته کنترل به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

- برنامه نویسی و سخت افزار کنترل‌کننده‌های برنامه‌پذیر، سیستم های کنترل توزیع یافته ، کنترل کامپیوتری و کنترل با سیستم های میکروکنترلر.

- طراحی و پیاده سازی حلقه‌های کنترل.

- نصب، راه اندازی، تنظیم و کالیراسیون حسگر‌ها و عملگر‌ها.

- اتصال تجهیزات ابزار دقیق به شبکه های صنعتی و راه‌اندازی سیستم‌های کنترل تحت شیکه.

- طراحی و پیاده سازی روش‌ های کنترل پیشرفته شامل کنترل چند متغیره، کنترل غیر خطی، کنترل پیش بین، کنترل تطبیقی، کنترل فرایند های تصادفی، کنترل دیجیتال، کنترل فازی، کنترل با شبکه های عصبی، شناسایی سیستم ها، باز شناسی الگو ها جهت کنترل، کنترل بر مبنای سری های زمانی، کنترل مقاوم، کنترل بهینه.

معرفی گرایش الکترونیک

در گرایش الکترونیک به طراحی مدارهای الکترونیک با کاربرد های پایه ای در سایر رشته ها می پردازد. از این جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- طراحی مدار‌های پردازش و شکل‌دهی، مدارهای کنترل گر، مقایسه گر با کاربرد در کنترل.

- طراحی مدار های مبدل دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال جهت ارتباط کامپیوتر با دنیای فیزیکی.

- طراحی سخت افزار های کامپیوتری.

- طراحی حسگر های الکترومکانیکی در مقیاسهای میکرو و نانو.

- ساخت تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی.

- طراحی مدارهای الکترونیک صنعتی و درایو موتورها.

 

معرفی گرایش مخابرات

در گرایش مخابرات با دو گرایش میدان و سیستم به دریافت و ارسال امواج و سیکنالهای مخابراتی با اهم کاربردهای ذیل می پردازد:

- طراحی و راه اندازی مدارهای مخابراتی جهت دریافت و ارسال امواج.

- ماکروویو.

- شبکه های مخابرات بیسیم.

- شبکه حسگرهای بیسیم.

- بستر ارسال پیام ها در اینترنت.

- امنیت شبکه.

آينده شغلی، بازار کار، درآمد

امروزه با توسعه صنايع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زيادی برای مهندسين برق فراهم شده است و اگر می بينيم که با اين وجود بعضی از فارغ التحصيلان اين رشته بيکار هستند،  به دليل اين است که اين افراد يا فقط در منطقه ای خاص دنبال کار می گردند و يا در دوران تحصيل به جای يادگيری عميق دروس و در نتيجه کسب توانايی های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده اند.

همچنين يک مهندس خوب بايد، کارآفرين باشد يعنی به دنبال استخدام در موسسات يا وزارتخانه نباشد بلکه به ياری آگاهی های خود، نيازهای فنی و صنعتی کشور را يافته و با طراحی سيستم ها و مدارهای خاصی اين نيازها را برطرف سازد. کاری که بعضی از فارغ التحصيلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نيز بوده اند. اگر يک فارغ التحصيل برق دارای توانايی های لازم باشد، با مشکل بيکاری روبرو نخواهد شد.

همچنین به طور خاص در استان خوزستان و شهر بهبهان با توجه به پتانسیل های صنعتی بالای این منطقه با توجه به حضور صنایع بزرگ همچون، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان، کارخانه آرد و... فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه صنعتی بهبهان علاوه بر اینکه قادر خواهند بود نیازهای سطح استان در حوزه مهندسی برق را برطرف کنند، می توانند با کسب وضعیت شغلی مناسب به تجربه صنعتی و عملی خود بیفزایند. همچنین با ادامه تحصیل در مقطع دکتری، در دانشگاه های استان به تدریس و پژوهش بپردازند.

                   
رتبه علمی: استاد 
 
 
 
مهدی عسکری
رتبه علمی:استادیار
 
 
 
 رتبه علمی: استادیار
 
 
 
 
رضوان داستانیان
رتبه علمی: استادیار
(مدیرگروه)
                           
                           
                         
صمصام ایزدپناه
رتبه علمی:مربی
                         

آزمایشگاه و کارگاه های رشته مهندسی برق

- آزمایشگاه کنترل خطی

در این آزمایشگاه دانشجویان بصورت عملی با کاربرد های علم کنترل آشنا می شوند. این آزمایشگاه دارای 10 عدد کامپیوتر برای انجام شبیه سازی ها و همچنین ست های کنترلی برای پیاده سازی مدارات طراحی شده است.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- آزمایشگاه الکترونیک

دراین آزمایشگاه دانشجویان، جنبه های عملی و نرم افزاری  مفاهیم و کاربردهای دانش الکترونیک در طراحی و آزمایش مدارها و سیستم های الکترونیکی پایه را که به صورت تئوری در دروس الکترونیک 1و 2 فرا گرفته اند، مورد بررسی قرار می دهند.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- آزمایشگاه سیستم های دیجیتال

در این آزمایشگاه دانشجویان بصورت عملی با روش‌های تحلیل و طراحی مدارهای منطقی و سیستم‌های دیجیتال از طریق آشنایی با سخت افزار، نرم‌افزار و زبان توصیف سخت‌افزار سیستم‌های دیجیتال آشنا می شوند.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- آزمایشگاه مدار های الکتریکی و اندازه گیری

 هدف این آزمایشگاه بررسی و مشاهده مفاهیم مطرح شده در دروس مدارهای الکتریکی 1 و 2 در محیط عملی  و نیز محیط نرم افزاری و     نیز آشنایی با دستگاههای اندازه گیری است.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- آزمایشگاه ماشین های الکتریکی

   هدف از اين آزمايشگاه آشنايي دانشجويان با ماشين هاي DC و AC و ترانسفورمرهاي تك فاز و سه فاز است.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- اتاق پروژه

این آزمایشگاه به منظور تقویت بخش عملی و کاربردی دروس تئوری ارائه شده در دانشکده فنی و مهندسی ایجاد گردیده است و بستری مناسب به منظور توسعه کارهای بین رشته ای و تحقق اهداف زیر می باشد.

1-    انجام پروژه های عملی مربوط به درس پروژه کارشناسی و پروژه های آزمایشگاهی.

2-    انجام پروژه های خلاقانه و ابتکاری توسط دانشجویان.

3-    ارائه امکانات سخت افزاری به دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت سوق دادن مقالات ایشان به سمت عملی کاربردی.

4-    گروه محوری و انجام کارهای ترکیبی از رشته های مختلف

5-    بالا بردن سطح مهارت عملی دانشجویان در کلیه سطوح، با برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت کار با سخت افزار و نرم افزار.

6-     ایجاد ارتباط با حامیان و متقاضیان انجام پروژه در بازار تجاری.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

- کارگاه برق

يكي از دروس مهم و كاربردي در رشته برق درس كارگاه برق است. با علم به اهمیت این کارگاه در چند سال اخیر توجه جدی به تجهیز آن شده است.

نوع آزمایشگاه: آموزشی

ظرفیت آزمایشگاه: 15 نفر

مسئول آزمایشگاه: مهندس خندانی

تاريخ ايجاد : 1398/10/26 خلاصه

دروس ارایه شده گروه مهندسی برق در ترم دوم 99-98 (مقطع ارشد)

تاريخ ايجاد : 1398/10/26 خلاصه

چارت رشته مهندسی برق- ارشد الکترونیک (گرایبش مدارهای مجتمع الکترونیک)

تاريخ ايجاد : 1398/10/21 خلاصه

دروس ارایه شده گروه مهندسی برق در ترم دوم 99-98 (مقطع کارشناسی)

تاريخ ايجاد : 1398/10/17 خلاصه

چارت جدید رشته مهندسی برق- مقطع کارشناسی (با انجام اصلاحات مطابق بخشنامه های جدید)

تاريخ ايجاد : 1398/10/17 خلاصه

 آیین نامه دوره کارشناسی رشته مهندسی برق  همراه با سرفصل دروس

نشانی : خوزستان - بهبهان - دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان - دانشکده فنی و مهندسی- گروه برق و الکترونیک

 

تلفن داخلی : 52721191-061 داخلی 2343

 

دورنگار:

 


6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0