دکتر منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، بیست و هفتم اردیبهشت ماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی را تبریک گفت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه امروز، با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرند، اظهار داشت: در این راستا، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وزیر علوم افزود: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومیها بهویژه درخصوص مسائل ملی کشور، باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفافسازی لازم را انجام دهند.
دکتر غلامی با بیان اینکه مردم از دانشگاهها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومیهای این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاهها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کمرنگ نشود.
وی افزود: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است. البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
دکتر غلامی با تشکر از برگزاری کارگاههای آموزشی روابط عمومی در دانشگاههای کشور گفت: این کارگاهها برای مدیران و کارکنان روابط عمومی دانشگاههای کشور و در مناطق دهگانه باید به صورت مستمر برگزار شود، هر نیرویی که وارد روابط عمومی میشود، در کنار اشتیاق و علاقه برای فعالیت در این اداره، حتماً باید آموزش ببیند.
وی با اشاره به گسترش ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای کشور گفت: دانشگاهها باید به روابط عمومیهایشان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیتهای مختلف آن که موجود هستند و یا میتوان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومیها هستند که میتوانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارشهای اطلاعرسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.
وزیر علوم با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: دانشگاهها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشتهاند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاعرسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافتههای علمی و استفاده از فناوریهای جدید حاصل میشود و این همه از عهده دانشگاهها برمیآید.
دکتر غلامی بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاهها از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومیهای دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند. همچنین بهتر است گزارشهای دستاوردهای علمی دانشگاهها به فواصل زمانی معین به مسئولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات به کلیه مدیران و همکاران روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و وزارت عتف گفت: نگاه ما به حوزه روابط عمومی باید متفاوت از سایر حوزهها باشد و دقت و حساسیت زیادی را دراین حوزه بهکار ببندیم.
وی روابط عمومی را ویترین تمام عیاری از جایگاه و نحوه عملکرد یک دستگاه برشمرد و افزود: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایهگذاری کردهایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخشهای مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود زیرا بسیاری از خبرها از دل فعالیتهای حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و نیروی انسانی بر میآید.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه گفت: خبر در لحظه ارزشمند است و اگر زمان آن از دست برود شاید ارزش خبری آن کاسته شود لذا دقت کنیم خبرها را به روز ارائه کنیم و در روابط عمومیها باید به گسترش دولت الکترونیک در دانشگاهها و مراکز اموزش عالی توجه خاص شود و مصونیت اجتماعی جایگاه روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر نظرپور افزود: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمیشود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومیها در هر دستگاهی کاملاً تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.
وی درخصوص بحث بودجه روابط عمومیها نیز گفت: امیدواریم با گزارشی که روابط عمومی ستاد درخصوص میزان بودجه مورد نظر مراکز آموزش عالی به حوزه اداری و مالی ارائه میکند بتوانیم درخصوص بحث تخصیص بودجه و اعتبار، کمکی هر چند کوچک داشته باشیم.
دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم با بیان اینکه در دوران پرچالش کنونی، مردم و مسئولان باید بیش از گذشته در جریان اقدامات ارزشمند استادان، دانشجویان، صاحبنظران و پژوهشگران دانشگاهی و نهاد آموزش عالی در حل مشکلات و ارائه راه حل های برون رفت از بحران های کشور قرار گیرند، تاکید کرد: راهبرد اصلی اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، استفاده از همه ظرفیت ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در ابتدای سخنان خود با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه: روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران و مدیران روابط عمومی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاههای سراسر کشور اظهار داشت: «ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیتهای مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیتهای چند ماه اخیر دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.
عبداللهی نژاد در ادامه سخنان خود به مرور اقدامات و فعالیتهای اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: «فعال کردن ارتباطات رسانهای با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی و فضای مجازی برای انعکاس مطلوب دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و مؤسسات و نیز فعال نمودن ظرفیتهای مغفول مانده در اداره کل واستفاده از ابزارها و امکانات موجود برای پوشش وسیع، سریع و بهنگام و دقیق دستاوردها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته هستند. اخبار منتشر شده آموزش عالی در قالبهای خبرنامه آموزش عالی، شبکههای اجتماعی، برد الکترونیکی و استقرار نمایشگر بوده و در کنار این موارد به تغییر فرم و محتوای وب سایت نیز توجه ویژه ای شده است.
به گفته عبداللهی نژاد، با تغییر شکل (فرم) وبسایت وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته مبتنی بر مختصات و ویژگیهای علمی و حرفهای روزنامه نگاری سایبر و اضافه شدن امکان انتشار محتواهای چندرسانه ای میزان مخاطبان وبسایت بیش از گذشته افزایش یافت و اکنون به نقطه خوبی از میزان بازدید صفحه اصلی و صفحات دیگر وبسایت وزارت رسیدهایم. این مساله به همراه سرعت و دقت در مخابره اخبار ستاد وزارت و گزارشهای دستاوردهای حوزه آموزش عالی و انتشار حرفهای آنها باعث شده است که وبسایت msrt.ir به عنوان مرجع مهم خبری حوزه علم و فناوری و دانشگاههای کشور مدنظر رسانهها و مخاطبان قرار گیرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دو سال اخیر انجام شده تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای در ستاد وزارت و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی بوده که الحمدالله با استقبال مخاطبان بویژه در فضای مجازی مواجه شده است.
وی در ادامه به بیان دیگر آمارهای اخبار منتشر شده آموزش عالی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل اخبار تولیدی منتشر شده در وب سایت وزارت علوم در سالهای ۹۷ و ۹۸، بیش از ۷ هزار عنوان خبر و گزارش بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آنها به بازتاب دستاوردهای دانشگاهها، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری اختصاص یافته است. در این خصوص سیاست اطلاع رسانی وزارت علوم گذر از اخبار کلیشهای و رسمی و حرکت به سمت انتشار و بازنمایی گزارشهای مربوط به دستاوردهای تأثیرگذار وزارت عتف، دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور است.
به گفته عبداللهی نژاد، "انتشار خبرنامه آموزش عالی" به صورت الکترونیک و با محوریت تولید محتوای حرفهای از دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و مؤسسات یکی از اقدامات خوب یک سال گذشته در اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بوده که بیش از پیش بر بازتاب دقیق و درست دستاوردهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی متمرکز است و تاکنون ۹ شماره از آن منتشر شده است.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاههای کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی بردهاند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانههای کشور از جمله صدا و سیما مؤثر بوده است.
عبداللهی نژاد با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی در مراکز روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور برای ارتقای مهارت حرفهای همکاران روابط عمومی اظهار داشت: «کارگاههای آموزشی مصوب شده در خصوص موضوعاتی همچون تهیه و تنظیم خبر، سوژه یابی در رسانهها، کارگاه آموزشی نگارش لید، آشنایی با پلتفرمهای رسانههای جدید و شیوههای توزیع محتوا در آن، آشنایی با نرم افزارهای ویراش عکس و فیلم، عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک، اصول، سبکها و شیوههای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی مجازی بوده است."
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در خصوص فعالیتهای مناطق دهگانه کشور نیز به برگزاری جشنوارههای منطقهای روابط عمومیهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ۱۰و۶،۵،۳،۲، برگزاری ۵۳ مورد نشست استانی و ۴۹ مورد برگزاری کارگاههای آموزشی اشاره کرد.
وی به فعالیتهای انجام شده در روابط عمومی وزارت علوم برای برگزاری جشنواره ملی روابط عمومیهای برتر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با شعار دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز" اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده قرار بود این جشنواره سراسری روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه برگزار شود اما به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا به تعویق افتاد. انشاالله اگر روند به همین گونه پیش رود سعی داریم این جشنواره را در اواخر خردادماه با حضور وزیر علوم و تعدادی از مسئولان ارشد کشور به میزبانی وزارت علوم برگزار کنیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در پایان و به عنوان جمع بندی اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به چالشهای فراوانی که کشور و دولت در سه سال اخیر پشت سرگذاشته است دستاوردها بیشتر از کمبودها بوده است. در این میان آموزش عالی کشور نیز دوران پر چالشی را سپری میکند اما با توجه به میزان چالشها میتوان گفت دستاوردهای موفقیت آمیزی در این عرصه نصیب ایران عزیز شده است.
وی اضافه کرد: فعالیت حرفهای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوبتر، دقیقتر و باکیفیت تر قطعاً جایگاه روابط عمومیها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.
در ادامه این نشست مجازی، برخی از مدیران روابط عمومی مراکز آموزش عالی کشور به ارائه پیشنهادهای خود پرداختند.
امیرحسین بهروز مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور با اشاره به رشد و تکاپویی که در مجموعه ستادی وزارت علوم در حوزه روابط عمومی اتفاق افتاده گفت: دولت تدبیر و امید دولت نجیبی است که با وجود همه تحریمها و کمبودها اما دستاوردهای خوبی داشته است و در این کارزار رسانهای که همگان درگیر آن هستیم نقش روابط عمومی در نشان دادن عملکرد دولت نمود پیدا میکند.
وی به چالشهای موجود در حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: نبود نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و کمبود اعتبار در این حوزه از چالشهای مهمی به شمار میرود که امیدواریم وزارت علوم با اعتماد به این حوزه باعث ارتقای آن شده و بخشی از مشکلات از سر راه روابط عمومیها برداشته شود.
حسین یحییزاده مدیرکل روابط عمومی مازندران گفت: برای اجرای اهداف و رسالتهای روابط عمومی باید حامی آن باشیم و این حوزه را از لحاظ امکانات و تجهیزات و وسایل مجهز کنیم و مدیران روابط عمومی نیز باید ارتباطشان را با رسانهها تقویت کرده و در جهت اعتماد سازی قدمهای محکمی بردارند.
یحیی زاده به راهکارهایی در این زمینهها اشاره کرد و افزود: دو سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه دو نهادی هستند که نقش مهمی در تقویت روابط عمومیها بازی میکنند و بازنگری چارت سازمانی روابط عمومیها، واگذاری بخشهایی از کارهای این حوزه به بخش خصوصی و ضرورت افزایش دانش و مهارت کارکنان این حوزه از دیگر راهکارها به شمار میرود.
وی برگزاری ۲۵ نشست در منطقه ۲ و برگزاری ۲۴ دوره مهارت افزایی برای کارکنان، برگزاری ۳ نشست تخصصی در منطقه ۲، برگزاری ۷ جشنواره تجلیل از روابط عمومیها و ۳ جشنواره فیلم کوتاه را بخشی از فعالیتهای مدیران روابط عمومی منطقه ۲ برشمرد.
پیمان حاجی رضایی مدیرکل روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: کار در روابط عمومی جزو ششمین کار پر استرس در جهان محسوب میشود زیرا در دل هر مدیر روابط عمومی یک خبرنگار، یک عکاس، یک فیلمبردار، یک مجری و یک شاعر نهفته است و در حقیقت کار حوزه روابط عمومی یک کار مولتی مدیا در همه رشتهها است.
وی به مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: عدم امنیت شغلی در این حوزه، حذف افراد با تجربه و ورود افراد کم تخصص، عدم رسیدگی به امر تبدیل وضعیت مدیران روابط عمومی و نیاز به یک چارت مدون در حوزه روابط عمومی پارکهای علم و فناوری و اختصاص بودجه مناسب به این حوزه از جمله مشکلات روابط عمومیها محسوب میشود.
دکتر حسین سلمانی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه گفت: دانشگاه فنی حرفهای با ۱۷۰ هزار دانشجو، ۱۰۰۰ دبیر و مدرس رسمی، ۲۲۰۰ کارگاه و آزمایشگاه، ۲۰۰۰۰ هزار مدرس مدعو در ۱۱۱ شهر و ۱۷۶ واحد آموزشی در حال فعالیت است و در حقیقت مهارتهای فناورانه مورد نیازجامعه را در قالب سرفصلهای درسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه میدهد که بیش از ۶۰ درصد این سرفصلها به دروس کارگاهی و آزمایشگاهی اختصاص پیدا میکند.
وی افزود: این سرفصلهای درسی در سال ۹۸ با حمایت وزیر و معاون اموزشی وزارت علوم بازنگری شد و در کنار این مهارتهای خاص مفاهیمی با عنوان مصونیت اجتماعی و فرهنگ ایثار و جهاد هم در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
دکتر حسین سلمانی به فعالیت این دانشگاه در اسفند سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در هفته اول اسفند ماه ۹۸ با اعلام شیوع بیماری کرونا و رشد تصاعدی مبتلایان دانشگاه فنی و حرفهای در ۱۰۰ کارگاه صنعتی و ۴۸ واحد اموزشی و ۲۷ استان در یک اقدام جهادی با حضور همکاران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان در دو مهارت تهیه مواد ضد عفونی و دوخت لباس وارد عرصه فعالیت شد و ما بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ملزومات پزشکی شامل ۶۰ هزار پاپوش و دستکش و کلاه پرستاری، ۲۰ هزار لباس محافظ، ۳۰۰۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی و ۲ میلیون ماسک فیلتر دار را در گام اول تهیه کردیم.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای افزود: در گام دوم بحث حرکت از سمت روابط عمومی رویدادنگر یا اطلاع رسان به سمت روابط عمومی رویداد ساز را داشتیم و این کار را در دو حوزه اصلاح چارت سازمانی دانشگاه و دوم در مرحله فعالیتهای رویدادساز انجام دادیم که به شکل کمپینهای اطلاع رسان انجام شد.
دکتر سید احمدرضا خضری، مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران در این نشست مجازی اظهار داشت: روابط عمومی هر سازمانی زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوای سازمان است. هیچ سازمانی به اندازه دانشگاهها مخاطب محور نیست و مخاطبانش تا این اندازه از قشر فرهیخته جامعه نیستند. اقدامات روابط عمومی دانشگاه تهران در سیل سال گذشته و بحران کرونا در ماههای گذشته حائز اهمیت میتواند باشد. پیشنهاد من تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی است.
ساوه، مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین نیز در این نشست با اشاره به لزوم ارتقا جایگاه روابط عمومی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: لزوم این ارتقا جایگاه شغلی در استانها بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. نیاز است اعتبار جایگاه روابط عمومی در نشستهای شوراهای دانشگاهها بیش از پیش اهمیت پیدا کند.
وی افزود: حضور روابط عمومیها در جلسات دانشگاه، پژوهشگاه و پارکهای علم و فناوری میتواند دستاوردهای مفیدی هم برای روابط عمومیها، هم برای مدیران و هم برای مردمداشته باشد.»
داراب زاده، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری تربیت مدرس نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط عمومی پیشانی سازمان است خاطرنشان کرد: رسانهها باید مطلع باشند که روابط عمومی پارکهای علم و فناوری بایستی تبلیغ شرکتهای مستقر در آنها را انجام دهند و این به معنای هزینه داشتن خبرها نیست.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها تنها بخشی از سازمان هستند که بدون مرخصی و تشویق فعالیت میکنند.
فتاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه ایلام نیز گفت: رؤسای دانشگاههای کشور باید به اهمیت روابط عمومی واقف باشند.
سپهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان نیز اظهار داشت: یکی از نیازهای روابط عمومی میتواند تبدیل شدن اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به مرکز روابط عمومی باشد چرا که روابط عمومی وزارت علوم این توانایی ظرفیت را دارد.
ابراهیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه قم نیز با اشاره به لزوم ورود روابط عمومیها به موضوعات راهبردی و اساسی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها بایستی برخورد فعال نسبت به مسائل دانشگاه داشته باشد. موضوع دیگر لزوم حمایت جدی از پیامرسانهای داخلی است.
بابازاده مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز نیز در این نشست از زحمات روابط عمومیهای دانشگاههای سراسر کشور در خصوص اطلاع رسانی در زمینه کرونا تشکر کرد.
عفیفی پور، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری فارس نیز در خصوص توسعه پارکهای علم و فناوری و نقش پارکها و شرکتهای مستقر در آنها در مبارزه با کرونا سخن گفت.