صبر نکنید تا مشکلات، بزرگ و جدی شوند.

مواجهه با مسائل مختلف زندگی اغلب چالش برانگیز وگاه همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی و اضطراب است. همه ما به تجربه دریافته ایم که به تنهایی قادر به ساماندهی مسائل مختلف زندگی نیستیم. گاهی ممکن است به منظور حل مشکل، از راهنمایی خانواده، دوستان و اطرافیان بهره مند شویم، اما دریافت کمک تخصصی، کنترل بهتر و سریع تر مشکل را با احتمال خطای کمتر میسر می سازد.
ورود به دانشگاه و شروع دوره دانشجویی، به دلیل تغییرات عمده ای که درعرصه های مختلف زندگی برای فرد به وجود می آورد، معمولا تنش آور است و گاهی ممكن است دسترسی نداشتن به منابع حمایتی مطمئن، بحران هایی را برای دانشجو بوجود آورد.
مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، با توجه به ضرورت های فوق و با هدف بهزیستی فردی و اجتماعی و ارائه خدمات پیشگیرانه، درمانی و ارتقاء بهداشت روانی در آبان ماه سال 1385 فعاليت خود را در مجموعه معاونت دانشجويي آغاز نمود و در حال حاضر خدماتي را در زمينه مشاوره، روانشناسي، و بهداشت روان به دانشجويان و كارمندان دانشگاه ارائه مي دهد.
اهداف مرکز :

  •  ارتقاء سلامت روانی دانشجویان
  •  کمک در کاهش مشکلات ناشی از دوری از خانواده و سازگاری بهتر با محیط جدید برای دانشجویان جدیدالورود
  •  پیشگیری از حادشدن مشکلات روان شناختی
  •  کمک به تصمیم گیری در زمینه های تحصیلی و ازدواج
  •  پیشگیری از بروز مشکلات رایج از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانی ها و جلسات پرسش و پاسخ
  •  مداخله در بحران، در موارد لزوم
  •  مداخلات درمانی و روان درمانی طولانی مدت در مواردی که نیاز به درمان اختلالات روانی وجود دارد.

فعالیت های مرکز

بخش مشاوره: انجام مشاوره در زمينه هاي تحصيلي، شغلي، ازدواج و خانوادگی، عاطفي

بخش آموزش: آموزش به دانشجويان در قالب کارگاههای آموزشی در زمينه هايی مثل، مهارت هاي زندگي، آموزش پيش از ازدواج و ...

بخش نشريات: تهيه بروشورهاي آموزشي با موضوعات بهداشت رواني و انتشار فصلنامه با محتوای مشاوره و روانشناسی در آینده نزدیک

کتابخانه: امانت کتابهای موجود در مرکز

اجرای سالیانه طرح سلامت روانی دانشجویان جدیدالورود

مشاور کیست؟

مشاور فرد متخصصی است که با علاقه به دل مشغولی‌های شما گوش داده و به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از آنها داشته باشید و بتوانید با راحتی و کارآمدی بیشتری با مشکلاتتان مواجه شوید. مشاوران از نظریه ها و روش های مختلف روان درمانی برای حل مسائل و درمان اختلالات بهره می جویند اما هسته اساسی كار مشاوره، رابطه حسنه است. هدف نهایی فرآیند مشاوره، یاری رساندن به مراجع و دست يابي مجدد وی به آرامش، تعادل، سلامت و كارآمدي می‌باشد.
 مشاوره چیست؟

مشاوره و روان درماني، گفتگوي بين دو نفر است، در يك طرف روانشناس يا مشاور و در طرف ديگر، مراجع است. در واقع مشاوره، اقدامی حمایتی بر پایهٔ علوم روان‌شناسی در حمایت از فردی است که آسیب دیده یا در معرض آسیب قرار دارد.

در مشاوره چه اتفاقی می افتد؟

مشاوره به معنی پند و اندرز دادن نیست، مشاور به دنبال این است که به شما کمک کند تا بر مسائلی که شما را نگران کرده یا به زحمت انداخته، تمرکز کنید و به درک روشنی از آنها برسید. نقش مشاور حمایت کردن، درک کردن، گوش دادن و پاسخ دادن بدون قضاوت و انتقاد است. او به ارزش ها، انتخاب ها و سبک زندگی شما احترام می گذارد. او کمک می کند تا احساساتتان را بشناسید و در مواردی، آنچه را که در لایه های زیرین مشکلات کنونی شما وجود دارد، شناسایی کنید. او می تواند در تصمیم گیری ها، انتخاب ها یا تغییراتی که به نفع تان است، شما را یاری کند و زمینه را برای ایجاد تغییراتی مثبت در شما فراهم کند.  مشاور، راه هاي سالم و علمي را مطرح مي كند و اين مراجع است كه تصميم مي گيرد چه كار بكند. به اين ترتيب مسئوليت و تصميم گيري به عهده مراجع است.

مشاور به حل چه نوع مشکلاتی کمک می کند؟

مشاور به حل مشکلات شخصیتی و عاطفی ؛ از جمله، اضطراب، استرس و افسردگی، مشکلات ارتباطی، مسائل خانوادگی و ازدواج، مشکلات تحصیلی و همچنین سازگاری با فرهنگ جدید، مقابله با شرایط دشوار، تصمیم گیری ها و انتخاب های سخت و یا مشکلات خاص مانند اعتیاد، کمک می کند.

محرمانه بودن مشاوره

 مطالبی که شما در اولین جلسه و در طی جلسات مشاوره مطرح می کنید، محرمانه است. در شرایط عادی، هیچ چیز، به کس دیگری، خارج از مرکز، بدون اجازه صریح شما، باز گو نمی شود. اصل رازداري اساس كار يك مشاور است. لازم به ذکر است اطلاعاتی که در فرم اولیه مشاوره ارائه می دهید، ممکن است درقالب آمارهای بدون نامی، دررابطه با گزارش خدمات مرکز، گرد آوری شود .

 

 

کارشناسان مرکز

 

 

  1. سرکار خانم کوهپایه، کارشناس ارشد علوم تربیتی و روانشناسی
  2. سرکار خانم محسنی، کارشناس مشاوره

تعیین وقت مشاوره

 کارکنان مرکز مشاوره دانشگاه ،واقع در ساختمان معاونت دانشجویی (پشت زمین چمن) از شنبه تا چهار شنبه، از ساعت 15-8 آماده ارائه خدمات به دانشجویان و کارکنان محترم می باشند. شما می توانید با مراجعه حضوری  تعیین وقت نمائید و به این ترتیب امکان اولین ارتباط مشاوره ای را فراهم کنید.

همچنین مرکز مشاوره خوابگاهی خواهران واقع در خوابگاه کوثر2 از شنبه تا چهارشنبه و در ساعات غیر اداری پذیرای خواهران دانشجو خواهد بود.

مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی خاتم انبیاء "ص" بهبهان

 

 

6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0