پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403 EN
عنوان گروه خبري / روابط عمومی .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 621
احیا جنگلهای بلوط تنگ علمدار بهبهان
با همت و تلاش گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان طرح احیا جنگلهای بلوط تنگ علمدار در حال اجرا می باشد.

با همت و تلاش گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان طرح احیا جنگلهای بلوط تنگ علمدار در حال اجرا می باشد.
دکتر مرادی عضو هیات علمی و  مسئول این طرح با اعلام این خبر افزود مسئله خشکیدگی در منطقه تنگ علمدار بهبهان وضعیت بسیار بحرانی پیدا کرده است به نحوی که طبق مطالعات انجام شده در گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، نرخ مرگ و میر درختان بلوط در این منطقه حدود 60 درصد می باشد که نشان دهنده وضعیت بحرانی این منطقه بوده و یاداور این نکته می باشد که بیش از نیمی از درختان منطقه تبدیل به خشکه دار شده اند.
وی با اعلام اینکه این مسئله خصوصا در بهبهان که از مناطق نیمه خشک کشور محسوب می شود و حفظ منابع جنگلی در آن اهمیت ویژه ای دارد و حساسیت بیشتری پیدا می کند افزود که کوتاهی در امر احیا این منطقه می تواند لطمه جبران ناپذیری بر پیکره منابع طبیعی شهرستان وارد کند.
مرادی در ادامه افزود در این راستا گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان بر آن شد تا طرحی را به منظور شناسایی بهترین روش های احیا این منطقه اجرا کند تا به عنوان الگویی در کشور بتوان از آن استفاده نمود و با کمک و مساعدت اداره کل منابع طبیعی استان طرحی آماده شد تا با روش های  و تیمارهای مختلف  احیا این منطقه در دو فاز گلخانه و عرصه پیگیری شود.
وی درباره جزییات این طرح افزود در این طرح نقش عوامل مختلفی مثل ایجاد چاله های فلسی، استفاده از تیمار پرستار، سوپر جاذب ها و ... در لند فرم های مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا بتوان درک بهتری از شرایط رشد طبیعی و همچنین عوامل کمک کننده به رشد نهالها در عرصه طبیعی و گلخانه بدست آورد.
دکتر ضیائی نژاد رئیس دانشکده منابع طبیعی نیز  در این باره افزود امروزه مشکلات بسیار زیادی گریبان گیر جنگلهای بلوط زاگرس می باشد که دو مورد از شایع ترین آنها یکی پدیده زوال بلوط و دیگری مسئله آتش سوزی های طبیعی و انسانی می باشد و بحران خشکیدگی یا زوال در درختان بلوط در منطقه تنگ علمدار بهبهان نمود بسیار زیادی داشته و آثار درختان خشکیده بلوط در جای جای این منطقه به وفور به چشم می خورد.
وی  همچنین با شایع بودن آتش سوزی در منطقه به نحوی که سال گذشته وسعت بسیار زیادی از این منطقه جنگلی در اثر آتش سوزی متحمل خسارات سنگین و از بین رفتن بسیاری از پایه های بلوط شده است افزود  آتش سوزی و زوال بلوط می تواند باعث تغییر در ساختار و ترکیب جنگل شده و نتیجه آن ایجاد خسارات شدید و کاهش کمی و کیفی توده هاي جنگلی است که باعث تاثیرات منفی بر عملکرد و کارایی اکوسیستم می شود و متاسفانه هر دو عامل تاثیر گذار یعنی آتش سوزی و زوال بلوط در منطقه تنگ علمدار بهبهان شایع بوده و شدت خسارات ناشی از این دو مسئله به گونه ای است که لزوم احیا این منطقه را بیش از پیش بر ما روشن می سازد.

امتیاز :  ۳.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0