چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403 EN
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 763
اطلاعیه شماره 10: اطلاعیه حوزه معاونت آموزشی در خصوص برگزاری كلاس های آموزش مجازی از 16 فرورودین 99
حوزه معاونت آموزشي با صدور اطلاعيه اي برگزاري كلاس هاي آموزش مجازي را از 16 فرورودين 99 ضروري دانست.

***دانلود متن كامل اطلاعيه به همراه پيوست ها***

 

با تبریک فرا رسیدن سال جدید و آرزوی سلامتی و مصونیت برای همه هم وطنان و خصوصاً جامعه دانشگاهی، به استحضار می‌رساند با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی و بنا بر بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های صادر شده توسط وزارت علوم، امکان برگزاری کلاس‌های حضوری تا اطلاع ثانوی فراهم نمی‌باشد. لذا عطف به نامه معاون محترم آموزشی وزیر مبنی بر الزام دانشگاه‌ها به تدارک تمهیدات لازم برای اتمام نیمسال جاری با تمرکز و تکیه بر آموزش‌های الکترونیکی و مجازی به عنوان اصلی ترین سیاست وزارت علوم، بدینوسیله ضرورت مشارکت کلیه اعضای محترم هیات علمی در تشکیل کلاس‌های مجازی و شرکت دانشجویان در کلاس‌های الکترونیکی را به استحضار می‌رساند. در این خصوص بنا بر دستورالعمل 20 ماده‌ای معاون محترم آموزشی وزارت علوم، مدیریت برگزاری کلاس‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص سایر مسائل آموزشی از جمله برگزاری جلسه دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد، دروس عملی و ... لازم و ضروری است. وزارت علوم در تابستان 1399 ارزیابی لازم از عملکرد دانشگاه‌ها در این دوره زمانی را به عمل آورده و نتایج آن را به عنوان معبار اصلی رتبه بندی و شناخت نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌ها در اختیار جامعه دانشگاهی قرار خواهد داد. از این رو با توجه به اینکه به نظر می‌آید امکان برگزاری کلاس‌های حضوری در آینده نزدیک فراهم نگردد، به منظور مدیریت زمان و استفاده حداکثری از آن در نیمسال جاری موارد ذیل به استحضار می‌رسد:

1) ارایه تمام دروس نظری و بخش نظری دروس نظری- عملی از طریق آموزش مجازی از 16 فروردین ضروری می‌باشد. اطلاع رسانی و مراقبت لازم برای برگزاری کلیه کلاس‌ها بر عهده معاون آموزشی دانشکده می‌باشد. در پیوست شماره 1 به نوع دروس و نحوه امکان اجرای آنها اشاره شده است.

2) گزارش عملکرد اساتید و کلاس‌های برگزار شده بصورت هفتگی توسط رئیس یا معاون آموزشی دانشکده‌ تهیه و برای معاون آموزشی و پژوهشی و واحد نظارت و ارزیابی دانشگاه جهت درج در سیستم گلستان ارسال گردد.

3) برای جلوگیری از کاهش کیفیت برگزاری کلاس‌های مجازی رعایت استاندارد قابل قبول برای هر جلسه کلاس درسی ضروری است. انتظار می‌رود یک جلسه کلاس درسی شامل تصویر یا صوت استاد به همراه فایل متن (word ,PDF)، معرفی منبع درسی، تکلیف و بحث درسی و ... باشد. روش‌های پیشنهادی در پیوست شماره 2 آمده است.

4) از اساتید محترم انتظار می‌رود تا ارزیابی مستمر آموزشی درس به صورت غیر حضوری را انجام داده و بازخورد آن را به مدیر گروه اعلام و مدیران گروه نیز گزارش هفتگی را به معاون آموزشی دانشکده ارسال نمایند. این ارزیابی می‌تواند شامل موارد ذیل و یا هر روش دیگری به صلاحدید استاد درس صورت پذیرد:

· ارایه تمرین و تکلیف برای هر مبحث تدریس شده و دریافت تمرینات حل شده توسط دانشجویان

· انجام پروژه‌های درسی، شبیه‌سازی رایانه‌ای در دروسی که امکان آن وجود داشته باشد.

· در صورت امکان ارایه گزارش و سمینار توسط دانشجویان در کلاس غیرحضوری

5) برای دروس عملی- آزمایشگاهی (یا موارد مشابه) که نیازمند حضور دانشجو در آزمایشگاه می‌باشد، ارایه مفاهیم کلی بصورت مجازی صورت گیرد تا در زمان مناسب برگزاری کلاس‌ها بصورت فشرده انجام شود. در این حالت دو احتمال وجود دارد:

· برگزاری قسمت عملی درس در تابستان

· برگزاری قسمت عملی درس در اوایل ترم بعد و ثبت نمره در ترم جاری (امکان ثبت و ورود نمره دانشجویان در دروس نیمسال جاری در بازه تابستان و در نیمسال آتی (نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹) امکان پذیر است).

            تصمیم گیری در این خصوص با در نظر گرفتن شرایط خاص دانشجویان فارع التحصیل، بعداً به اطلاع خواهد
            رسید.

6) برای دروس بسیار خاص که امکان تکمیل درس بصورت غیر حضوری و احیاناً چند جلسه حضوری در تابستان توسط استاد میسر نباشد، دلایل توجیهی استاد درس با تایید مدیر گروه در جلسه شورای آموزشی دانشگاه مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

7) جلسات شورای آموزشی دانشکده‌ها (بصورت مجازی یا حضوری) به منظور برطرف کردن مشکلات آموزش مجازی و مشکلات احتمالی دانشجویان و اساتید به طور مرتب و منظم برگزار شده و صورتجلسه آن برای معاون آموزشی دانشگاه ارسال گردد.

8) دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از تاریخ 5 اسفند 98 به بعد قصد دفاع از پایان نامه خود را داشته و یا دارند، می‌توانند تا 31 شهریور 99 بصورت حضوری دفاع نمایند. صرفاً برای دانشجویانی که با محدودیت زمانی مواجه هستند، به پیشنهاد استاد راهنما و تایید شورای دانشکده امکان برگزاری جلسه دفاع بصورت غیر حضوری با شرایط ذیل امکانپذیر است.

· ارسال پایان نامه به تمامی داوران و دریافت تاییدیه مبنی بر کفایت لازم برای دفاع

· نظارت و مدیریت مستقیم رئیس دانشکده یا معاون آموزشی دانشکده بر جلسه دفاع

· ضبط کامل جلسه دفاع به عنوان گزارش رسمی

9) در خصوص دروسی مانند سمینار و پروژه کارشناسی که نیازمند ارائه می‌باشند، ارائه بصورت مجازی توسط دانشجو برای استاد مربوطه صورت گیرد. سمینار تحصیلات تکمیلی نیز با اطلاع قبلی به مدیر آموزش و معاون آموزشی دانشکده بصورت مجازی قابل انجام است.

10)  در مورد بررسی پروپزال و موارد مشابه، جلسه گروه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده بصورت مجازی فعال بوده و تمامی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان را بررسی نماید. در مورد تصمیماتی که نیاز به جلسه گروه دارد، جلسات بصورت مجازی تشکیل شده و صورت جلسه به دانشکده ارسال گردد.

11)  در مواردی که به هر دلیل برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکانپذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحدهای هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.

12)  مدت زمان برگزاری هر جلسه کلاس‌ آموزش مجازی برای دروس دو واحدی حداقل یک ساعت و برای درس سه واحدی یک ساعت و نیم است.

13)  عنایت داشته باشید که برگزاری کلاس‌ها بطور مجازی، بخشی از وظایف اعضای محترم هیات علمی در ترم جاری است. لذا خواهشمند است کلیه اعضای محترم هیات علمی  و مدعو که تا کنون ارائه مجازی دروس را آغاز نکرده‌اند، در اسرع وقت در این خصوص اقدام فرمایند.

14)  صرفاً در نیمسال جاری و با توجه به وضعیت بحرانی موجود، ارزشیابی امور آموزشی اساتید بر اساس دستورالعمل تشکیل کلاسهای مجازی و با تأکید بر رعایت الزامات این دستورالعمل انجام خواهد شد.

ضمن سپاسگزاری از تمامی همکارانی که در این شرایط ویژه همچون گذشته دانشگاه را در انجام وظایف خود یاری مینمایند به استحضار میرساند، طبق اظهارات بیان شـده از سوي مسـئولین محترم وزارت علوم، با توجه به شـرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم تشـکیل کلاس‌هاي دانشـگاه‌هاي سراسر کشور، وزارت عتف میزان تشـکیل کلاس‌هاي مجازي ترم جاري را به عنوان یکی از معیارهاي رتبه بندي و ارزیابی دانشگاه‌ها در نظر خواهد گرفت. از این رو برای ارتقاي موقعیت دانشـگاه در بین دانشگاه‌هاي هم تراز، لازم است کلیه رؤسا، مـدیران و اعضاي محترم هیات علمی تمهیـدات لازم جهت برگزاري کلاسهاي مجازي را در نظر گرفته و در این خصوص اقدام لازم به عمل آورند. در پایان ضمن آرزوی سلامتی، امیدواریم تا با همراهی همه همکاران این نیمسال تحصیلی با مشکلات حداقلی به اتمام برسد. همچنین برای فایق آمدن بر دشواری‌های احتمالی پیش رو نیازمند مشارکت و پیشنهادات ارزشمند کلیه همکاران ارجمند هستیم. 

 

 

با آرزوی موفقیت

اسماعیل فاطمی بهبهانی

معاون آموزشی و پژوهشی

 

 
   

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

6.1.8.0
V6.1.8.0